onsdag 18 april 2012

Gladnyheter om TV-licensen

Efter ett litet blogguppehåll så hittar jag idag den här artikeln... http://www.svd.se/kultur/tv-licensen-kan-avskaffas_7065139.svd... och blir lite glad och inspirerad att reflektera. Det kommer att läggas ett förslag som att ersätta TV-licensen med en avgift på skattesedeln och avskaffa Rövartjänst.

Jag kan tycka att istället för att använda 146 miljoner kronor om året på att pungslå svenskar manuellt för deras TV-innehav, så är det fint att lägga dessa pengar på att faktiskt producera lite public service-TV. De pengarna räcker en bit, faktiskt, och sedan kan man ta in en förhoppningsvis mindre avgift än dagens hutlösa genom skattesedeln, allra helst i någon slags relation till inkomsten.

Vi får se vad de kommer med för förslag.

Det bästa hade varit, tycker jag, om man hade skippat public service helt och hållet och helt enkelt lät de som ville titta på Melodifestivalen, Bolibompa och Rapport betala för nöjet... men jag kan tycka att det är en helt okej lösning att avskaffa Rövartjänst och dra det på skatten istället. Så kan vi solidariskt tvingas betala för skit som vi inte vill ha, oavsett om vi kan se skiten eller inte.


2 kommentarer:

Melmac sa...

Nu är detta ingen kritik mot dig, men många som klagar på att de inte vill betala för något de inte ser, avslöjar sig själva ofta när de kommenterar program som går på SVT.

Kan säga att om all TV hade producerats som t.ex TV4 så hade jag spacklat igen antennuttaget. Det är reklam med Tv-programs avbrott emellan. Värsta skiten! Desutom anser jag att SVT har en mer opartisk rapportering än vad
TV4 har. Man blir mörkrädd när men t.ex. hör Ulf Kristoffersson på nyhterna. Jag håller inte med Jimmy ÅKesson i något förutom att Ulf ÄR en rövskalle!

Melmac sa...

Nu är detta ingen kritik mot dig, men många som klagar på att de inte vill betala för något de inte ser, avslöjar sig själva ofta när de kommenterar program som går på SVT.

Kan säga att om all TV hade producerats som t.ex TV4 så hade jag spacklat igen antennuttaget. Det är reklam med Tv-programs avbrott emellan. Värsta skiten! Desutom anser jag att SVT har en mer opartisk rapportering än vad
TV4 har. Man blir mörkrädd när men t.ex. hör Ulf Kristoffersson på nyhterna. Jag håller inte med Jimmy ÅKesson i något förutom att Ulf ÄR en rövskalle!

Stella och Molly

Stella och Molly