onsdag 7 december 2011

Orimliga summor till e-boksutlåning?

Biblioteken har fått en chock av e-boksersättningarna. Inte så konstigt, när de ska betala hela 20 kronor per digital utlåning, istället för de 1,26 kr som de betalar per utlånad pappersbok. Vansinne, kan man tycka, att det ska vara så stor skillnad, särskilt som en e-bok kräver väldigt lite förvaringsutrymme - det räcker med en datatekniker på service för att hantera väldigt många lån som "i verkligheten" skulle ha behövt hanteras av ett antal bibliotekarier som håller ordning, administrerar manuellt, märker, tar hand om böckerna och gör allt annat som bibliotekarier gör med sina dyrgripar. För att inte tala om att man slipper hugga ner träd och faktiskt trycka eländet.
 
Personligen anser jag att ersättningen som ska betalas ut per "utlånad" e-bok är fullkomligt vansinnig. Det hade gott räckt med samma ersättning som för ett fysiskt exemplar, dvs 1 krona och 26 öre. Kostar det verkligen 20 kronor per utlåning av en e-bok, då har man ett alldeles för dyrt system. Det är inte rimligt att vi skattebetalare (som finansierar biblioteken) ska betala så mycket för att folk ska kunna läsa Zlatans historia på datorn.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det är därför jag tänker fortsätta läsa riktiga böcker man behöver aldrig betala fler gånger än en de håller i princip hur länge som hälst! och du äger dem verkligen.
E.-boken hyr du bara

undrentide sa...

biblioteken "hyr" ju tjänsten av elib, som tar ut en avgift på 20 kr, 10 av dem går till förlaget/författaren (beroende på vem som är ansluten till elib). Att jag får 10 kr för de som lånar min bok via biblioteken tycker jag ju förstås är toppen. Om samma avtal gällde som för böcker så skulle jag inte få någonting om inte fler än X antal personer (tror att det ligger på runt 1000 pers). Sedan är det i sin tur orimligt att biblioteken ska behöva betala så mycket per utlånad titel. Jag har egentligen ingen lösning, men jag tänker att det bör subventioneras på något sätt.

Pia sa...

Toppen för författaren/förlaget, visst, men ett fullkomligt orimligt förhållande att författaren får 10 kr per lånad bok på elib och 79 öre per lånad bok på bibblan. Och vansinnigt dyrt för skattebetalarna eftersom en bok kan laddas ner oändligt antal gånger, men bara lånas ett ändligt antal gånger på bibblan.

Bibliotekstjänster ska vara billigt för folket, tycker jag.

Anonym sa...

Jag håller med bloggaren till fullo. Avtalet är helt absurt (om det nu stämmer). Utan att känna till premisserna så måste det ändå finnas inbyggda begränsningar, annars skulle det kunna bli ohanterbart för biblioteken och i förlängningen skattebetalarna. En e-bok kan tekniskt sett lånas ut hur mycket som helst, men inte ekonomiskt. Därför MÅSTE det förekomma maxtak för hur många böcker som få lånas/mån, eller totalt tak för utlåning (eller något i den stilen). Allt annat är otänkbart. Jag är rädd för att man bibilioteken ingått ogynsamma avtal med förlagen i ett initialskede för att, så att säga, "boosta" igång e-bok-utlåningen, och för att det inte finns några reella alternativa plattformar till e-lib (vars avgifter inte prövats förut)

Stella och Molly

Stella och Molly