tisdag 22 november 2011

Smygande smutskastning av män i onödiga sammanhang.

Idag läste jag den här artikeln i Expressen om en 11-årig flicka utan giltig biljett som pga detta fick gå av tåget. Rätt eller fel, ska det verkligen finnas en åldergräns på att behöva en giltig biljett? Och vad ska man göra med barn och ungdomar som åker utan giltig biljett? Det ligger naturligtvis inte långt från tankarna att om man ska vara snäll och empatisk och inte slänga av barn/ungdomar utan biljett, så sitter det snart 12-åriga glin på tågen med fötterna på sätena och ingen biljett, som flinar mot konduktören och säger: "Du får inte slänga av mig, jag är barn, jag åker så mycket jag vill!
 
Men men, det där har jag inga svar på. Svår fråga. Däremot stör jag mig ohyggligt på tonen i artikeln, särskilt följande två stycken:
 
"- Det kanske värsta var att hon blev avslängd tillsammans med en äldre man som saknade biljett."

"– Hon bara grät och grät och visste inte vad hon skulle göra. Det fanns bara män på perrongen och hon visste inte vad hon skulle göra."
 
Okej, så det värsta var alltså att en annan passagerare, en äldre man, fick gå av samtidigt? Ursäkta mig, men vad är det för fel på äldre män? Är de farliga? Äckliga? Pedofiler? Alkisar? Vad exakt är problemet med att en man gick av samtidigt? Hur det ett problem att personen var av manligt kön och hade uppnått en respektabel ålder? Om man hade skrivit att "en gravt berusad man fick gå av samtidigt" hade jag förstått problemet. Och sedan, att det bara fanns män på perrongen? SO WHAT?!? Hade situationen varit bättre om det stått en kärring där någonstans?
 
Alla män är ju uppenbarligen pedofiler. De är farliga. Att en stund befinna sig på samma station som en man (eller gud förbjude, flera män!) är tydligen det värsta som kan hända. Tonen i artikeln är oroande och på något sätt väldigt typisk för de tider vi lever i - en tid då ordet "MAN" håller på att bli synonym till "VÅLDSMAN".
 
Jag tycker att föräldrarna till den här flickan för det första borde vara lite mer pålästa om hur biljetterna fungerar innan de låter henne åka tåg ensam, och för det andra tycker jag att de ska sluta upp med att uppfostra henne till att vara livrädd för män. Främlingar är främlingar, oavsett om det är män eller kvinnor, och man ska vara försiktig med dem. Man ska absolut inte sätta sig i en främlings bil eller följa med honom hem, oavsett hur snäll han eller hon verkar, men nog måste man våga fråga en främling var biljettautomaten finns om man ska klara av att resa ensam. Till och med om främlingen är en man.

Det känns så förbaskat onödigt att vi förväntas uppfostra nästa generation till att vara rädda för ena halvan av befolkningen. Det känns så sorgligt när journalister smyger in detta manshat i artikel efter artikel.

Inga kommentarer:

Stella och Molly

Stella och Molly