lördag 16 april 2011

Hasta la vista, Spotify

Spotify ska nu stympa sin gratistjänst. Det blir begränsningar på hur många timmar man kan lyssna med ett gratiskonto och begränsningar på hur många gånger man kan spela samma låt. Vissa användare lär alltså drabbas hårdare än andra, särskilt de som använder Spotify för att spela bakgrundsmusik under en längre tid, eller de som gillar att lyssna på sina favoriter. Kvar blir en stympad version som enbart kan användas för sampling, dvs att lyssna runt och prova olika låtar.

Max 10 timmar i månaden får man lyssna utan att betala, vilket motsvarar i snitt 20 minuter om dagen. Man får heller inte lyssna på samma låt mer än 5 gånger.

Genom att stympa gratistjänsten och göra den helt oduglig för den som faktiskt vill använda Spotify för att lyssna på sin favoritmusik, så hoppas man på att folk istället ska köpa betalkonton för 49 eller 99 kronor i månaden, vilket blir ca 600 eller 1200 kronor om året - ganska mycket pengar för musik som man inte får behålla. Spotify kan ju när som helst ändra sitt utbud eller lägga ner sina tjänster.

Som jag ser det så var Spotify en dålig tjänst redan innan. Man kunde inte spara musiken, man kunde inte ta den med sig i vilken spelare man ville, användarinterfacet sög. Det var på alla sätt sämre än att ladda ner musik, förutom att det var marginellt enklare att upptäcka ny musik så länge man satt vid en uppkoppling och lyssnade - och man visste precis vad man letade efter.

Tvingas man att betala för att få en fungerande tjänst så försvinner poängen med Spotify. Jag tror inte att Spotify kommer att stendö på fläcken, men jag är övertygad om att detta kommer att skicka ut mängder med användare på nätet att leta efter ett bättre alternativ, och jag är övertygad om att ett bättre alternativ finns eller kommer att dyka upp, vilket i längden kommer att förpassa Spotify till ett obskyrt hörn av Internet.

Hasta la vista, Spotify.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

3 kommentarer:

m96 sa...

Nämen ge dig nu.
Användargränsnittet är inte ett dugg sämre i Spotify än i nån annan mp3 spelare..
Snarare bättre. Spellistorna ligger fint tillgängliga till vänster o man kan dra låtarna kors o tvärs som man vill. Klickar man på artisten får man upp fler låtar + historik om gruppen osv.
Det man betalar för i spotify är inte att äga låtar utan att kunna lyssna på dem utan krångel o 1000 steg som är fallet om man först måste söka upp o ladda ned skiten som torrent först. Orka..

Enda problemet jag ser är att alla låtar inte finns. Men användargränssnittet är det fan inget fel på. Isåfall är det fel på varenda traditionell musikspelare i windows också.

Anna Högberg sa...

m96, johådå, det är bra mycket sämre. När jag körde Spotify fanns det inte ens en inbyggd equalizer. Sökfunktionen (också en del av UIt) var under all kritik och den hade svårt att hitta det jag sökte efter. Informationen som visades när jag hade sökt fram låtarna var otillräcklig - jag var tvungen att spela låtarna för att ta reda på om det var ett original eller en tysk cover.

Om ditt krav på en bra mp3-spelare är att man ska kunna göra spellistor och dra låtarna kors och tvärs så är det ju kul att du blir nöjd. Jag var det inte och jag skulle aldrig betala så mycket pengar för en produkt som jag inte är nöjd med.

m96 sa...

Anna Högberg:
..och hur många nya låtar kan du söka efter i din mp3 spelare på datorn? Inga.

Hur mkt info om covers o annat får du i din egen spellista på datorn? Det var det sämsta argumentet jag hört. Låt album och artist står.. är det nån specialversion står det i allmänhet.. Hur svårt är det o trycka på playknappen o lyssna 3 sekunder annars?
Det är orelevant i vilket fall för inget av detta kan du ens göra överhuvudtaget på din lokala spelare.. De låtarna du redan har känner du förmodligen redan till oavsett om du spelar dem i spotify eller på egna datorn.

Varför skulle man vilja sabotera ljudet med en equalizer?
Ska du nödvändigtvis göra det har ditt ljudkort en sådan inbyggd. Det måste väl vara en liten andel av tiden du väljer o förstöra ljudet jfr allt annat användande av en musikspelare?

Stella och Molly

Stella och Molly