tisdag 14 december 2010

Smala modeller stör mindre än smalt sortiment

Jag stör mig inte så mycket på att H&Ms modeller ser ut som representanter för Anonyma Anorektiker. Visst förstår jag att andra gör det, och visst saknar jag normalviktiga modeller, men whatever. Det är bara reklam.

Något som stör mig bra mycket mer är H&Ms usla storlekssortiment. I en normalstor H&M-butik i en vanlig stad så går de vanliga kollektionerna sällan över storlek 40 i praktiken. Ibland kan man ha tur och se en 42a på räcket. Den sportiga kollektionen och något enstaka plagg kan mööööjligen gå upp till 44/46, men då finns det sällan mer än en skjorta eller byxa att välja på. Och, ja, 44/46 är lätt övervikt, men knappast mer extremt än XS, som passar lätt underviktiga. Och XS finns det verkligen gott om på H&Ms räcken!

Big is Beautiful-kollektionen finns ju... typ. Tältformade klänningar och tunikor (ofta med horribla tantmönster). Vanligtvis hänger det bara motsvarande storlek 50 och uppåt på den avdelningen. Kläderna har absolut ingen form. Säkerligen passar de bra för tjocka personer, men var finns kläderna för oss kurviga kvinnor?

Inte på H&M i alla fall.

De "vanliga" kollektionerna är anpassade för kvinnor utan höfter och bröst. En A- eller B-kupa fungerar de för, men när kläderna ökar i storlek så ökar de i storlek lika mycket på alla håll, vilket oundvikligen leder till att de hänger som säckar över rygg och axlar om de är stora nog att rymma ett par bröst framtill (där vi normalt förvarar dem). Och de "stora" kollektionerna är anpassade för kvinnor som vill dölja snarare än visa sina former.

Av de vanliga klädkedjorna är både Lindex och Kappahl långt mycket bättre än H&M på att anpassa sina kläder för vanliga kvinnor. H&M verkar ha låst in sig i någon slags idealisering av den 12-åriga fjortiskroppen, alternativt den formlösa tjockisen som är desperat nog att klä sig i vad som helst som har rätt storlek.

Var finns kläderna för kvinnoformade kvinnor? Dvs vi som inte kan trycka ner oss i skjortor som är tänkta för B-kupor men ändå inte vill gå runt klädda i ett tält?

Någon borde slå H&M i skallen och få dem att starta kollektionen Shapes are Beautiful och börja producera snygga skjortor för kvinnor med F-kupa. Samt att man borde låta de vanliga kollektionerna gå upp till 48 istället för att sluta runt 40-42 - det finns idag ett stort glapp hos H&M mellan de vanliga kollektionerna som slutar på 40/42 och de stora kollektionerna som börjar runt 48/50.

8 kommentarer:

Elin sa...

Håller med. Det är väldigt sällan jag handlar på H&M - gör jag det så är det ur L.O.G.G-sortimentet som är bra basplagg. Jag är inte tjock. Jag har just storlek 40-42. Jag har c-kupa och höfter.

Minns att jag någon gång försökte hitta ett par byxor på H&M, men gav upp just för att alla "större" storlekar var enorma i midjan, men inte runt höften. Jo, jättekul att gå runt med ett par byxor som veckar sig i midjan under skärpet för att få dem att sitta uppe - not.

Anna Högberg sa...

Jag drar 42 i byxor, men måste typ upp till 46 i skjortor pga F/G-kupa... (jävla gener!) och då sitter de ändå ganska skit för kläderna är för stora på alla andra håll. LOGG-sortimentet på H&M är riktigt bra, enda anledningen att gå dit! De har riktigt bra byxor också, köpte två stycken likadana av senaste modellen jag hittade. Annars brukar det få bli stretchjeans från Lindex...

Jo, mitt nattlinne är en stl 48-tröja från BiB-kollektionen! Rent löjligt, en stl 48 BiB är som en stl 52 normal... för att man ska känna sig smalare eller?

Undrar när H&M började kana utför egentligen? För typ 10 år sedan var de mer normala, har jag en känsla av.

Elin sa...

Det värsta tycker jag är att de får mig att känna mig fet. Jag känner mig inte så till vardags, men när jag går in där börjar jag fundera över om jag faktiskt inte borde trappa en tjugo kilo för att bli "normal". Helt sjuka tankegångar.

msn00b sa...

Man köper skjortor av fin kvalitet som passar över brösten och axlarna, sen tar man dem till en sömmerska som syr kilar i midjan och voila, en figursydd skjorta för någon som faktiskt har en figur :-)
Stenströmsskjortor rekommenderas, de kostar en halv lever men de håller i minst 10 år och vita skjortor är ju bekvämt nog tidlösa.

Anna sa...

Elin, ja, man känner sig inte direkt smal när det ska skaffas kläder!

msnoob, Då måste jag bara försöka hitta en modell som passa över bröst och axlar samtidigt... ;-P Grejen är ju att axlarna har en tendens att bli på tok för stora om man väl hittar en skjorta som sitter över tuttarna, och då hamnar ärmarna på fel ställe.

Man kanske skulle satsa på att gå direkt till skräddaren...

Anonym sa...

Hej,Jag testade www.tailorstore.se, man syr upp en skjorta efter sina egna mått. Funkar kanon och inte särskilt dyrt heller!

Anna Högberg sa...

Anonym, tack jättemycket för tipset! Jag ska absolut testa den affären!

^^ <-happy!

/A

msn00b sa...

Det finns en grej till di på min blogg :-)

Stella och Molly

Stella och Molly