tisdag 28 december 2010

Kvotera inte mitt lego!


Ibland vill jag bara spy på feminister. Nu senast gnälls det om att legolådan innehåller för många manliga legogubbar och att kvinnorna och männen i legovärlden gör olika former av arbeten på ett ojämlikt sätt.

Göran Hägglund ger svar på tal när han skriver att vi inte kan lagstifta om lego-gubbar.

Jag bara undrar... hur handlingsförlamade är egentligen dagens föräldrar?

Med handlingsförlamning så syftar jag på... att om man nu tycker att det är ett problem att lego innehåller för lite flickor, varför kan man inte själv ta sig en spritpenna och måla på läppar på legopersonen, eller själv köpa hår som man knäpper på huvudet på dem? Eller kanske till och med ta lite garn och limma på knoppen, om nu kvinnligheten sitter i håret. Eller varför inte köpa ett tjejpack och ett killpack och blanda själv om man nu anser att barnen blir traumatiserade av att leka med annat än en 50/50-fördelning mellan skägg och långt hår?

Hur vet man förresten ens om en legoperson är en pojke eller flicka? De är normalt skalliga och bär tröja och byxor. Kan det kanske vara så att det är barnens egen fantasi som avgör ifall det är pojkar eller flickor som man leker med? Jag vet inte hur det är med er, men jag lekte i alla fall att några av mina neturala legogubbar var flickor.

Jag ser lite rött när man gnäller på att lego vänder sig till pojkar som vill ha "allt från groteska rymdmonster till vidunderliga undervattensskepp", medan det finns ett mycket smalt sortiment för flickorna som vill ha ett legosjukhus med kvinnliga läkare.

KOM IGEN!!!

Jag gör följande två reflektioner:

1) Om en produkt inte säljer tillräckligt bra så måste den få försvinna ur sortimentet, även om det är en tjejprodukt. Det är fullt möjligt att lego som koncept är mer tilltalande för pojkar, och det saknas på inget sätt andra leksaker som vänder sig till flickor. Lego är dessutom mycket anpassningsbart och den som är lite påhittig kan bygga sitt eget sjukhus eller för den delen sin egen hästhage eller sminkstudio i lego - det är liksom det där med att bygga själv som är lite grejen med lego! Man måste inte leka bara med färdiga byggsatser.

2) Jag lekte med lego. Jag hade inte så många specialsatser, mest var det neutralt lego som man kunde bygga vad man ville av. Vi hade också två riddarborgar, en grå och en svart. Nästan alla gubbarna var gubbar / riddare, men jag tror att vi hade en prinsessa som man kunde rädda. Jag känner mig inte det minsta traumatiserad av bristen på damer i riddarborgarna och jag tyckte att det var jätteroligt att leka krig med de båda borgarna.

Jag tycker att det är oerhört töntigt att gnälla över att legot inte är tillräckligt kvoterat, när lego är den leksak som är MEST ANPASSNINGSBAR i hela världen! Man kan bygga precis vad som helst av lego och leka vilka lekar som helst. Men det har kanske inte slagit gnällmammorna som agiterade över legogubbarnas dominans att man kan tänka själv också, använda sin fantasi och en spritpenna, samt visa sitt nöje eller missnöje med plånboken.

Det är varken politikernas (eller legos) uppgift att kompensera barnen för föräldrarnas brist på fantasi.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

5 kommentarer:

Elin sa...

En av de populäraste "serierna" i LEGO är ju Clone Wars och Star Wars-LEGO. Visserligen kan man ju säga en del om könsrollerna i klassiska Star Wars, men i Clone Wars så har faktiskt krigarkvinnorna fått en lite mer framträdande roll. Min yngsta son gav sig _inte_ förrän han hade Ventress och Ashoka som legofigurer.

Anna Högberg sa...

/me har aktivt undvikit Clone Wars för att försöka bevara något av Star Wars charm... och för att försöka glömma missfostren till nya SW-filmer. ;-P

Och vaddå egentligen, Leia räddar ju både Luke och Solo mer än en gång, hon pangar på med förnuft och ger svar på tal. =) Tycker hon duger alldeles utmärkt. Och hon skjuter absolut bättre än Stormtroopersarna...

Elin sa...

Jo, självklart. Det är väl det att hon står i princip helt ensam som kvinna genom alla tre filmer. De enda andra jag kan komma på är typ slavtjejerna i Jabbas palats och lite hovdamer och annat. I Clone Wars känns hela samhället som mer uppblandat, men å andra sidan så är det ju ännu inte något Imperium som har tagit över. Jag föredrar också de första SW-filmerna, men yngste sonen tittar igenom alla säsonger på CW så jag har svårt att undvika det helt.

Anonym sa...

Mmm, nästan ensam. =) I tredje filmen har vi t.ex. den där kvinnliga befälhavaren som informerar inför anfallet på dödsstjärnan

Elin sa...

Efter att ha sett en LEGO-reklam med deras nya satsning "Ninjago" (eller något sådant) så är jag nästan benägen att hålla med Hägglund. Nja, inte direkt, men reklamen handlar om fyra coola ninjor (killar). Repliker ur reklamen: "Kom, nu vi ska rädda tjejen." ... "Är hon snygg?"

öööh...

Stella och Molly

Stella och Molly