tisdag 2 november 2010

Var mer flexibla istället

I Aftonbladet ondgör sig ordföranden i lärarnas riksförbund över att föräldrar väljer att ta semester med barnen på andra tider än när barnen har lov, vilket gör att en del barn missar en eller ett par veckor i skolan vissa år.

Jag tycker att det absolut är helt okej och att det till och med borde uppmuntras att ta semester på andra tider än höstlovet. Skolorna måste vara såpass flexibla att barn kan missa 1-2 veckor av undervisningen. Det kan hända vem som helst av en mängd olika anledningar och det måste skolan kunna hantera inom rimliga gränser!

Alla vuxna kan/får inte ta ledigt exakt samtidigt för att kunna vara med sina barn på höstlovet. Det går inte. Vi som arbetar utanför skolvärlden har inget höstlov och alla kan inte lägga sin semester på exakt samma vecka. Vi får inte vara lediga exakt samtidigt allihop för våra arbetsgivare.

Vi kan också diskutera den ekonomiska aspekten: ALLT är dyrare på höstlovet. Särskilt resor. Det är i princip bara välbärgade familjer som har råd att åka bort tillsammans på höstlovet. Men det är väl chill, barn från enklare hem förtjänar väl inte att resa någonstans med familjen? Eller? Har man inte råd att åka bort när det är som allra dyrast så ska man stanna hemma och göra en utflykt till folkparken bara för att läraren inte ska behöva anpassa undervisningen till individernas behov?

En veckas undervisning eller två är ingen katastrof. Det klarar vem som helst av att ta igen och de allra flesta måste ta igen vid något tillfälle på grund av sjukdom eller andra omständigheter man inte råder över. Skolan måste därför erbjuda den flexibiliteten i utbildningen och ställa krav på den som har varit borta.

Jag inser att det kan vara svårt för en person från skolvärlden (där man har sommarlov, höstlov, jullov, sportlov och påsklov) att förstå sig på verkligheten och vardagen för "vanliga" heltidsarbetande vuxna som bara har 5 veckors semester totalt på hela året, att det kan vara omöjligt av en rad skäl (inte minst ekonomiska) att alltid ta ut sin semester på de mest populära veckorna när allting är som allra dyrast och alla andra på arbetsplatsen också vill ha ledigt.

Total Beauty säger det bra: Jag kan inte ta ledigt när helst det passar lärarna. Jag måste ta ledigt när det passar jobbet, barnen och barnens far!

Självfallet finns det fler saker som avgör när man tar ut semester och åker bort än bara lärarnas terminsplanering! Klarar inte lärarna av att hantera att normalbegåvade elever missar 1-2 veckors undervisning, så är det lärarna det är fel på och inte familjerna.

Personligen tror jag också att en vecka med familjen i Grekland eller Turkiet kommer att betyda mer för barnen i längden och vara mer allmänbildande än att tillbringa en normal vecka i den svenska skolan.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

2 kommentarer:

Carina sa...

Du sammanfattar allt bra :)

Jag skriver väldigt känslomässigt och i ilska. Är bara så fruktansvärt trött på lärarnas riksförbund som enbart tänker på lärarnas behov och skiter i resten av samhället.

De borde istället lägga sin energi på att se till att få ut riktigt bra lärare till skolorna, och se till att lärare som inte håller måttet vidarutbildas eller sparkas. Så att våra barn får en stor chans att klara sig ute i arbetslivet. För just nu känner jag att en del av lärarna inte ens borde jobba som lärare för de kan inte lära ut till eleverna.

Taura-Tierno sa...

Haha ... när jag gick i nian fick jag ledigt 1 vecka från skolan för att köa för biljetter till Konungens Återkomst.

Enda kravet jag fick var att jag skulle planera skolarbetet så att jag inte skulle halka efter så värst mycket, och så lätt var det. Man får väl liksom alltid jobba lite extra runtomkring ledigheten om man ska vara ledig, men är ju inget mer med det.

Stella och Molly

Stella och Molly