lördag 16 oktober 2010

Ständigt fel perspektiv i fildelningsdebatten

Idag läste jag artikeln i DN titulerad filmälskarna ska lockas att betala. Jag tycker att skribenten själv sätter fingret på problemet genom följande formulering:

Lars Hedlund är långt ifrån ensam. Genom sitt beteende sätter han fingret på filmbranschens stora utmaning: att förmå gemene man att sluta ladda ned film som är skyddad av upphovsrätt.


Nej, filmbranschens stora utmaning är inte att få folk att sluta ladda ner film. Utmaningen är att lyckas sälja trots att folk laddar ner. Det är inte filmbranschens uppgift eller ens "utmaning" att förmå folk att sluta fildela. Det är deras uppgift som företag att förhålla sig till den marknad som finns och lämna eventuell brottsbekämpning till polisen.

– Det har inte funnits tillräckliga incitament för förändring inom filmbranschen. De tjänar fortfarande stora pengar, säger Daniel Johansson, forskare vid KTH i Stockholm.


Mmm, just det, så varför ska man alls ge sig på nedladdningen, då? Det är uppenbart för alla som innehar minst en halv hjärna att det fortfarande går bra för filmbranschen, trots att fildelning av filmer har förekommit i stor skala på Internet i ungefär 10-12 år. (Det var runt 1998-2000 som filmerna på nätet tog klivet från sopig kvalitet till sevärt, ungefär samtidigt som DVD-filmen slog igenom).

Motstånd och hård kritik till trots – det branschfolk som DN talat med ser ljust på framtiden. De flesta är förvissade om att filmindustrin kommer att få bukt med piraterna.

Artikeln fortsätter med sin märkliga retorik. För inte mindre än TREDJE gången så hamrar man in budskapet att det är filmindustrins uppgift att "få bukt med piraterna".

Tänk, jag som trodde att det var filmindustrins uppgift att producera, distribuera och sälja film.

Man tillbringar alldeles för mycket tid med att ge sig på piraterna istället för att skapa bra produkter för sina kunder.

"Bukt med piraterna" kommer filmindustrin aldrig att få. Någonsin. Att fildela är ett normalt vardagsbeteende idag och den generation som nu växer upp känner inte till någon annan verklighet än den där man delar filer med varandra. Filmindustrin måste förhålla sig till verkligheten och ska inte syssla med vare sig lagstiftning eller brottsbekämpning.

Ett annat tips till filmindustrin:

Det enda sättet att bli av med illegal fildelning är att göra den legal. Släpp produkterna under lösare upphovsrätt som tillåter fildelning för privat bruk, så försvinner piraterna. ;-)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

3 kommentarer:

Stefan sa...

Dock roligt att det är just ordet "bukt" som används så många gånger :)

Anonym sa...

Skillnaden på Haglöfs-jackor och Gucci-väskor är att Gucci behöver egna poliser medan ingen som vill ut i vildmarken vill ha en Haglöfs-kopia så där sköter det sig själv. Detta har Schwartz varit inne på.. /S

jonti_swe sa...

Mycket bra skrivet.

Stella och Molly

Stella och Molly