fredag 3 september 2010

Varför vem som helst kan rösta Pirat

Vi sitter i en intressant sits idag med politiken i allmänhet. Det har hänt drastiska saker med "de vanliga" partierna på sista tiden - socialdemokratin har mer eller mindre havererat och det tidigare samhällsbärande partiet ligger på rekordlåga nivåer. Samtidigt har vi för första gången en borgerlig regering som har närmat sig mitten och har en god chans att sitta kvar en andra period.

Det skapar naturligtvis en situation där de vanliga partierna blir mer intressanta än ett normalt val - S-anhängarna försöker rädda sitt parti och M-anhängarna mobiliserar som fasen för att vinna. I kläm sitter Väljaren.

Hur höger jag än är och hur bra jag än tycker att högerpolitiken är i allmänhet så finns det politiska deal-breakers för mig när det kommer till att rösta. Jag kan inte tänka mig att rösta på ett parti som vill göra Sverige till ett övervakningssamhälle.

Det är viktigt att notera att både vänsterblocket och högerblocket kommer att ta Sverige i den riktningen. Även om FRA och IPRED infördes av en högerregering så startade arbetet hos vänstern med Bodström och hans gelikar och de kommer att befästa såväl FRA som IPRED om de kommer till makten.

Det är viktigt att tillräckligt många av oss säger ifrån och förklarar med hög röst att det inte är acceptabelt att göra Sverige till ett övervakningssamhälle där individens strävan efter ett privatliv blir en grogrund för misstanke. Vi behöver inte nå upp till 10 eller 30 eller 50% i valet för att det budskapet ska gå fram.

För oss spelar varje röst roll. Oavsett vad man tycker om politiken i övrigt så är det avgörande att tillräckligt många av oss röstar på integriteten för att de andra partierna ska fatta vinken och skapa en integritets- och informationspolitik som är värd namnet.

"Som 44-årig icke fildelande socialdemokratisk upphovsrättsinnehavare vill jag uppmana alla som tycker det är viktigt att försvara medborgerliga rättigheter och personlig integritet: Rösta på Piratpartiet i årets riksdagsval!" - så skriver Henrik Brändén på sin blogg när han förkunnar att han överger S för att rösta på Piratpartiet.

Och det är det som är grejen - även om det är viktigt för Sveriges framtid vad som händer mellan höger och vänster i det här valet, så är det ännu viktigare att vi inte tappar bort människans rättigheter och att vi inte glömmer att såväl högern som vänstern vill köra över dessa rättigheter totalt.

Jag kommer att använda min röst för att säga detta.

Vad säger du med din?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kan INTE rösta på piratpartiet just för att jag inte vet vilken "sida" de kommer välja om de blir vågmästare.
Personligen kommer jag rösta på något av Allians-partierna. Då vet jag var min röst hamnar. Vågar inte rösta pirat med tanke på att ni kanske kommer stödja vänstersörjan.

Anonym sa...

Jag har redan förtidsröstat på PP därför att PP värnar om integritet och privatliv m.m

Sen så bryr jag mig inte vilket block som PP kommer samarbeta med eftersom det är mindre viktigt!

Det är sakfrågorna som ÄR viktiga!

Anna Högberg sa...

Anonym #1, din kommentar är motsägelsefull. En vågmästare KAN INTE säga i förväg vilken sida man kommer att jobba tillsammans med.

Jag skulle själv tycka att det var djupt tragiskt om vi kom att stödja vänstersörjan, men som opinionen går så känns det inte troligt. Tanken på att krypa i säng med Sahlin är... öh... det ger mig mardrömmar!

Men jag tror att vänstern ligger under för mycket. Det troligaste tycker jag just nu känns som att högern kommer att behöva några extra mandat för att nå egen majoritet. Jag tror helt enkelt inte att vi blir så stora att vi skulle kunna hjälpa vänstern i det här läget.

Det troligaste känns också som att PP inte kommer över 4%, för att vara ärlig. Jag skulle tro att vi hamnar runt 2-3%. Och det känns betryggande på sätt och vis - med 2-3% så får vi fram ett bra och tydligt budskap utan att behöva ta ställning mellan blocken. Fundera över opinionsmätningarna och tänk till om du inte kan tänka dig att lägga en röst på oss i alla fall.

Stella och Molly

Stella och Molly