söndag 19 september 2010

Valfusk in i det sista

Det har varit mycket tal om valfusk från socialdemokraterna, och idag stötte jag på ett slags försök själv när jag gick och röstade pirat. Någon hade så snällt "glömt" ett gäng S-valsedlar i valbåset efter sig. Det kan tyckas trivialt, men för den som inte är så uppmärksam kan det var lätt att ta fel valsedel när man inte tänker på att vara vaksam.

Jag tycker att det är för jävligt.

Kan inte valet få gå rätt till bara för att det skiter sig för er sossar? Har ni så lite respekt för demokratin?

Var uppmärksamma och påtala allt sådan här till personalen när det inträffar! Det kan tyckas trivialt, men den som är stressad eller ouppmärksam kan lätt bli fråntagen sin röst av någon som har "glömt" valsedlar i båset.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

2 kommentarer:

ToHell sa...

När jag lärde mig rösta så rekommenderades man, om man ville behålla valhemligheten, att plocka flera eller alla partiers valsedlar och sedan lämna kvar de man inte ville rösta på i båset.... så om det ligger högar med S där kanske det bara betyder att en massa uttalade sossar har röstat i smyg på Piratpartiet istället :)

Anna Högberg sa...

mm, jag plockade också med mig ett par extra, men det här var gjort på ett väldigt suspekt vis. En valsedel av varje färg och det var "blanka" sosse-sedlar som inte hade så uppenbar text. Var man där inne med andra "blanka" partisedlar (alltså sådana med bara partiets namn på och inga personlistor) så hade det varit EXTREMT enkelt att förväxla.

Stella och Molly

Stella och Molly