måndag 20 september 2010

Valet 2010

Så var det över. Det känns både bra och dåligt.

För att börja med det dåliga, så gick det dåligt för Piratpartiet och bra för Sverigedemokraterna. Det var inte riktigt den situation vi hade önskat. Piratpartiet hade varit i en betydligt mer intressant sits som vågmästare med våre integritets- och informationspolitiska frågor än SD med sitt rasistiska skräp som de andra partierna inte tar i med tång.

Bra känns det för att vi nu äntligen har brutit Socialdemokratins struptag om svensk demokrati. Det är inte längre sossarna som är "etablissemanget". De är ett parti som alla andra, och det var riktigt välbehövligt. Det var inte sunt att ha en situation där ett parti var synonymt med makten och andra partier kunde påverka litegrann ibland, som en liten parentes.

Nu får borgerligheten en verklig chans att visa sina visioner. Att det blev en minoritetsregering tycker jag inte att vi behöver hetsa upp oss över (pressen är helt aptokiga, trots att minoritetsregeringar är väldigt normalt i Sverige). Alliansen vann klart och tydligt, de sitter kvar, och man får förhandla med riksdagen i enskilda frågor i den mån det behövs. Av de 170-någonting ledamöterna som inte tillhör alliansen finns det säkerligen TRE som man kan locka över i de flesta sakfrågor. Miljöpartiet och alliansen har kompatibel politik på många områden, likaså alliansen och sossarna. Man är överens om väldigt mycket.

Det ska nog gå bra.

Om jag får spå lite framåt så känns det som att vänstersörjan spricker nu. Att hota med att sätta Vänsterpartiet i regeringen var ett misstag av episka proportioner, och sossarna fick betala dyrt för detta misstag. Vänsterpartiet ryker, sossarna måste ta ett steg närmare mitten från den vänsterkant som de satt sig på. Miljöpartiet kanske eller kanske inte helt eller delvis kan samarbeta med alliansen. Jag skulle helst se att de inte gjorde det - MP ligger för långt till vänster för min smak och deras miljöpolitik bygger på floskler, missförstånd och flummig miljöreligion.
Sossarna måste tänka om, modernisera och sparka ut de gamla stofilerna. Släpp fram lite nytt folk och skapa "nya sossarna" närmare mitten. Då kan det bli ett intressant val 2014.
Piratpartiet kommer att få sjuss framöver - vi har ACTA, datalagringsdirektivet, IPRED-avgörande i EU-domstolen och sedan HD, vi har The Pirate Bay-rättegånger och alla möjliga andra saker att hantera innan det blir val igen. Det är möjligt att Piratpartiet måste profilera sig lite tydligare även i andra frågor - själv ser jag ett embryo till ett liberalt parti i Piratpartiet som skulle kunna växa i den riktningen. Men det blir i så fall en skakig resa - vi är ju en så brokig skara! För mig står det dock klart och tydligt att det är liberala värderingar som ligger till grund för piratideologin.

Vi hade lite otur i det här valet - inte bara stack SD upp som årets missnöjesparti och fick toksjuss av media och de andra partierna på alla sätt och vis, vi gick också mot ett historiskt val där det fanns en chans att bryta loss Sverige från enpartistaten Sossesverige. Riktigt roligt att det blev så! Hälsosamt för demokratin att det tack vare årets val nu finns två stora partier istället för bara ett stort parti och en sörja av småpartier. Och förbaskat hälsosamt att vi slapp Vänsterpartiet i regeringen - det var ett minst sagt allvarligt hot.
Allt som allt, rätt så nöjd.

Piratpartiet kommer tillbaka och vi kommer att fortsätta att hålla debatten igång under tiden!

SvD. SvD. SvD. SvD. DN. DN. DN. DN. GP. GP. GP. GP. Expressen. Expressen. Expressen. Expressen. Expressen.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,


10 kommentarer:

Dennis Nilsson sa...

Makten och härligheten lockar alltid. Riskerar man den så är inget pris för dyrt.

Skulle inte förvåna mig ifall hela den "demokratiska processen" slutar med att antigen blåtofsarna eller rödtofsarna samarbetar med SD.

Nåja, den som lever får se.

Anonym sa...

Bra skrivet. Jag röstade för alliansen och är glad att vi slapp V i regeringen.
Jag har nog i grunden inte så mycket emot sossarna. Skulle kanske kunna rösta på dem i framtiden(man vet ju aldrig). Men det är som du skriver, de behöver förnya sig, sparka ut Mona och en del annat tråkigt folk och skippa samarbete med vänstern. Då kanske man kan få ett vettigt alternativ till nästa val.

Markus "LAKE" Berglund sa...

Vad är det för fel på "floskler, missförstånd och flummig miljöreligion" nu då?

;-P

Väl skrivet! Håller med i väldigt mycket i din analys!

HugeHedon sa...

Allt som allt, rätt så nöjd.

Hmm. Visst, jag har läst hela ditt inlägg, och du motiverar dig väl. Men det känns ändå väldigt surt och konstigt att du avslutar så där, givet den centrala position du har i Piratpartiet. "Rätt så nöjd"? Fan också. Jag tappar sugen helt.

Anna Högberg sa...

HugeHedon, jag kanske skulle ha skrivit "rätt så nöjd under omständigheterna". Jag tror nu i efterhand (tyvärr) inte att vi hade någon chans alls i det här valet på grund av det jag skrev om ovan, och under sådana omständigheter så tycker jag inte att vi ska deppa ihop över vårt nederlag.

Som jag ser det så gjorde PP inte så mycket fel. Vi gjorde så gott vi bara kunde, men omständigheterna var emot oss och det var ett oerhört speciellt och unikt val.

Det bästa vi kan göra nu är att blicka framåt och försöka ta till oss att gårdagens resultat kanske inte var vårt fel.

Vi drev en riktigt stark kampanj på väldigt lite resurser och det är jag djupt imponerad över. Jag försöker hitta saker att vara nöjd över och se till de goda sidorna idag.

Peter E sa...

Jag tycker att det var bra skrivet, Anna! Jag tror inte heller att PP hade någon chans igår och jag är djupt rörd över piraternas kämpa anda!!!

Jag är också rätt nöjd, ändå. Inte med SD, men med att demokratin tog ett steg framåt igår. Vi är inte en enpartistat längre och det känns förbannat roligt. 2014 kommer vi att vara i en mer intressant och bättre position när det finns två regeringsdugliga block!!!

Kämpa på Pirater, jag tror på er!

Anonym sa...

Jag anar också liberala värderingar bakom PPs något förvirrade valmanifest. Vore kul om du tog de idéerna vidare!

Jag håller också absolut med om att vi inte ska deppa ner oss över det här resultatet. Ja, vi jobbade hårt som fan och det gav inte så mycket resultat, men jag tror att det var en ENORM VINST att hålla oss kvar på den här nivån faktiskt.

C-A

HugeHedon sa...

@Ravenna. Ok, då förstår jag. Jag uppfattade det som liknöjdhet, men det var kanske mer avsett som uppmuntran.

Anna Högberg sa...

HugeHedon nä, jag hade väldigt gärna velat se Piraterna nå fram över 4%, eller i alla fall över 1-2% så att vi skulle få en push med ekonomin. Det hade varit riktigt fantastiskt.

Jag menade mer att vi kan vara nöjda med det vi gjorde som parti och att jag personligen känner mig rätt okej med valutgången (även om det känns trist med SD så kunde det ha gått betydligt värre)

Anonym sa...

Vi ordnar också charterresor från mellanöster (Latin-Amerika och Afrika vid hehov)

One-way 60.000 U(SD) .. bostad och uppehälle ingår, inga papper behövs.

Gärna unga, friska med god ekonomi. 60.000 dollar är mycket pengar, men efter 2 år går du med vinst!

Här finns yttrandefrihet och demokrati, vi accepterar demokratiska valresultat.

Stella och Molly

Stella och Molly