söndag 12 september 2010

Ständigt dessa tåg

Miljöpartiet tjötar om tåg till alla:

Miljöpartiets målsättning är tydlig. Vi vill ha en tågtrafik för alla. Oavsett om man reser med tåg för att man är på väg till jobbet eller på väg till skidsemester ska man kunna lita på att tåget kommer i tid och att det går snabbt och smidigt. Oavsett om man reser med lap-top eller med barn, oavsett om man är funktionshindrad eller obehindrad. Oavsett om man bor längs norrlandskusten eller i Skåne. Alla ska finna en plats på tåget.


Här kan jag då informera om att tågtrafik redan idag fungerar rätt så bra hyggligt längs norrlandskusten och i stora delar av Skåne. Problemet med miljömupparna är ju att de inte riktigt förstår att tåget går på räls, att det inte går räls till alla städer, och att de räls som finns inte alltid är så pimp. Att resa med tåg på öst-väst-ledden i Sverige kan lätt ta uppåt 7-8 timmar för en resa på 40 mil och troligen får man komplettera med buss och/eller bil för att komma ända fram dit man ska.

Visst är det bra att bygga ut och underhålla järnvägen, men vi måste OCKSÅ ta hänsyn till att vi bor i ett land som har en enormt stor yta och att vi under lång, lång, lång, lång, lång, lång, lång, lång, låååååång tid framöver kommer att behöva vägar, bilar och bussar för att landet ska fungera som det ska. Då räcker det inte att tjöta om tåg, utan man måste också diskutera vägar. Särskilt som rälsbunden trafik är lika pålitlig som en bakfull zombie under vinterhalvåret.

Som boende i Norrköping (en stad med spårvagnar) kan jag också vittna om att det räcker med att ett enda pucko parkerar sin bil så att inte spårvagnen kommer förbi för att tidtabellen för halva stan ska sabbas. Bussar kan åka runt hinder. Det kan inte spårbunden trafik.

På bilden: pucko som har parkerat sin bil för nära spåret. Ledde till kaotisk dag i trafiken och fick mig att missa min pendel.

Lägg av med den här fixeringen på tåg och rälsbunden trafik! Det är verkligen inte svaret på alla transport- och miljöproblem. Att åka tåg är många gånger segt som jag vet inte vad, att bygga ut järnvägen kräver ofta ganska stor miljöförstöring och dessutom är det bisarrt nog ganska mycket dyrare för kunden att åka tåg än att ta bilen om man är mer än en person. Satsningar på järnvägen måste kompletteras av satsningar på vägar, annars står man där med en pimpad järnväg som är för opraktisk och dyr för folk att använda - och som dessutom går åt fel håll.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer:

Stella och Molly

Stella och Molly