lördag 4 september 2010

Ohly vill inför aextra skatt på vikarier

Om detta förslag hade varit verklighet för några år sedan så hade jag nog inte haft jobb idag. Åtminstone hade jag inte varit på samma steg i karriären, eftersom ett vikariat under lång tid under studierna var väldigt avgörande för mig.

Ohly vill göra det olönsamt att anställa vikarier under lång tid - en anställningsform som han anser vara skadlig för individen och samhället.

Jag börjar allvarligt fundera på hur länge mannen får leva om han skulle hamna i regeringen.

Låt se, jag vikarierade ca 7 år till och från som lärare i Linköping, parallellt med studierna. Det var inte skadligt för mig som individ - det var perfekt eftersom det var flexibelt, passade bra ihop med studierna och gav mig arbetslivserfarenheter som sedan hjälpte mig i riktning mot ett fast jobb. Det var också bra för samhället i och med att skolorna fick tillgång till en vikarie efter behov under lång tid. Om förmedlingen hade drabbats av straffskatter så vet jag inte vad som hade hänt.

Jag tror att vikariat är viktiga för samhället och för individen - även möjligheten till längre vikariat. Det vore vansinne att straffa företag för att de ger människor jobb under lång tid. Och vad skulle det här förslaget göra med bemanningsföretagen? Det är inte ovanligt att bemannings- och konsultföretag hyrs in för långtidsvikariat eller under anställningsstopp. Tjänsten jag just nu har, den har t.ex. varit ett vikariat i över 3 år på grund av att den ordinarie är utlånad till en annan avdelning för ett utvecklingsprojekt.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

3 kommentarer:

Elin sa...

För att inte tala om alla dessa graviditetsvikariat som idag är en nödvändighet för att en nybliven mor ska kunna vara hemma i lugn och ro med sin bäbis, eller en nybliven far för att han ska kunna vara hemma en längre period. Om vikariatet drabbades av straffskatt, kan man ju lätt räkna ut att arbetsgivaren ligger på och pressar den föräldraledige att komma tillbaka så fort som möjligt.

Anna Högberg sa...

Elin:

...eller helt enkelt struntar i att skaffa en vikarie och dumpar arbetsuppgifterna på kollegorna istället. Det händer redan idag rätt så ofta och det är ett problem som bara skulle förvärras om det här förslaget blev verklighet.

Magnus sa...

allt arbete beskattas redan idag. han vill ha en något högre skatt på visstidsanställningar, inte vikariat.

i valet mellan att visstidsanställa eller fast anställa blir det nån procent dyrare att välja det första.

varför? om du verkligen tar en titt på arbetsmarknaden (och inte på vikariat nu, som är en helt annan sak) så visstidsanställs det i flera år. man kan fråga sig varför du är emot fasta anställningar enligt ditt eget resonemang.

Stella och Molly

Stella och Molly