fredag 10 september 2010

Kluvet om SD

Jag känner mig lite kluven angående SD.

Å ena sidan är SD ett rasistiskt skitparti som står för en människosyn som mycket långt ifrån min egen.

Å andra sidan så anser jag att Vänsterpartiets människosyn faktiskt är ännu värre.

Oavsett detta så känner jag att det finns ett påtagligt demokratiskt problem i den blockad som de etablerade partierna ägnar sig åt, istället för att ge svar på tal och själva presentera en god invandrarpolitik. Det har varit extremt tyst på den fronten - debatten har mer handlat om hur man ska mobba ut SD än om hur vi kan förbättra vår invandrarpolitik.

Det demokratiska problemet förstärks också av 4%-spärren till riksdagen. Inte bara måste ett nytt parti klara av att få minst 4% av rösterna, man måste också accepteras av minst ett av de redan etablerade blocken.

Detta skapar enorma hinder för att nya partier ska kunna ta sig in i riksdagen och göra skillnad - något som jag tror att svensk politik är i desperat behov av. Jag tycker dessutom av princip att det är rent förkastligt av de etablerade partierna att idka blockad på det här viset, även om jag tycker att det är motiverat att tillämpa såväl mot SD som mot V - två extrema partier med olika versioner av Taskig Människosyn (tm).

Nä, gör Piratpartiet till vågmästare istället. Det finns god potential för att vi skulle kunna accepteras av båda blocken och föra in en sund ny dimension av politiken.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

15 kommentarer:

Mikke Svensson sa...

Anna!

Jag vore mycket tacksam om du förklarar för mej varför jag ska slösa mer tid på att försöka få in dej i riksdagen med din syn på vänstern?

Varför ska jag inte lägga ner jobbet nu och istället kanske hjälpa Vänsterpartiet som ligger mej varmt om hjärtat?

Jag avskyr borgaregoister av den sorten du visat dej vara. Jag trodde att vi lagt höger/vänster frågorna åt sidan? Har vi det? Eller ska vi börja langa skit på varran? Att jämföra vänsterpartiet med SD är så jävla förolämpande att jag allvarligt undrar vad i helvete jag gör i detta parti?

Tacksam för ett svar / Mikke Svensson VL Kalmar Län

Anonym sa...

Man borde väl få tycka vad man vill om höger och vänster partierna om man är pirat?
Finns väl inget hinder till det?

Anna Högberg sa...

Mikke, om du avskyr det jag står för och tror jag är egoist, så tycker jag absolut inte att du ska rösta på mig. Ideologiskt är jag högerpirat. Jag tror på ett demokratiskt system där människors fria vilja är viktig, såväl som privatlivet.

Vänsterpartiet står för en människosyn som jag finner förnedrande och unken, och om du bekänner dig till den läran så tycker jag att du antingen ska rösta på V eller kryssa någon annan än mig i PP. Jag tänker inte ljuga om vad jag tycker i övriga frågor.

Det finns goda anledningar till att V aldrig tidigare har fått ingå i en regering och att till och med sossarna historiskt har tagit avstånd från dem.

I riksdagen skulle jag följa mitt parti, även om vi allierade oss med vänsterblocket, men jag skulle i så fall göra det med mycket tungt hjärta.

Åsikter om övrig politik har vi alla, och PP värnar bland annat om yttrandefriheten, som ger oss rätt att uttrycka de åsikter vi har.

Stina (Olofström) sa...

Jag håller med om att Vs människosyn är helt sjuk.

Jag är 32 år och mor till 3 barn. Jag är anställd på ett bemanningsföretag. V skulle vilja avskaffa min anställningsform och skicka ut mig i arbetslöshet. De skulle också vilja ta ifrån min familj möjligheten att välja hur vi vill vara hemma med barnen och de skulle vilja beskatta oss så hårt att vi inte skulle kunna bo kvar i vårt hus. Vidare skulle våra barn behöva byta skola och vårt lokala apotek skulle troligen också försvinna om det återförstatligades.

Vs människosyn bygger på att människan är inkompetent, förutom ett upplyst fåtal (som är de som har lyckats ta en maktposition) och dessa ska styra över andras liv i detalj. Den fria viljan har inget utrymme där.

Jag röstade PP i förra valet, men jag kan inte göra det den här gången i och med hotet om att vi kanske får kommunister i regeringen om jag inte röstar höger!

Ledsen PP, men det är viktigare att vi håller kommunisterna borta just nu. Jag tror och hoppas dock att just Anna (som jag annars skulle ha röstat på) förstår detta - det låter så på bloggen!

Anna Högberg sa...

Stina,

Jag förstår helt och hållet detta och jag tror att det är kombinationen av SDs framfart och Vs närvaro i vänsterblocket som är anledningarna till varför vi inte syns i opinionen. Vi har inte bara ett hot mot demokratin och människovärdet i den här valrörelsen utan två.

V har aldrig varit något verkligt hot förut, iom att inte ens sossarna ville samarbeta med dem tidigare.

Peter sa...

Den hälsosamme ekonomisten skriver:

http://www.ekonomism.us/?e=2770

Lars Ohly gav i partiledardebatten i Studio Ett klart besked om att Vänsterpartiet kan tänka sig att samarbeta med Sverigedemokraterna för att fälla en borgerlig regering. Man brukar ju säga att den yttersta högern har en hel del gemensamt med den yttersta vänstern. Ohlys besked bekräftar detta.



Anna jag tycker att det är jättebra att folk vågar säga som det är om V - att de är lika illa som SD, men åt ett annat håll. Att gå för extremt åt något håll är inte bra. Det har aldrig gått bra för något kommunistland med planekonomi.

Anonym sa...

Jag är lite skeptisk mot att göra jämförelsen mellan V och SD. SD har vidrig människosyn, men i grunden är de pajaser med en avsaknad av reell politik bortsett från populism om invandrare.

Kommunisterna däremot har både en vidrig syn både på samhället och människors frihet. Om de får makten med sossarna får vi det värsta av två världar. Ur askan in i elden i ett Bodström samhälle där kommunisterna får möjlighet att förverkliga sin nedmontering av allt utom den stora staten. Deras försök till att pratgt.a som pirater ger jag inte mycket för...varför ska staten inte vara storebror. Varje kommistisk stat hitills har varit storebrors aktigt så det skriker.

En sak att tänka på är dock att det inte är så jäkla stor skillnad på SD och sossarna. Ganska uppenbart så värvar de medlemmar från samma grupp av människor. Detta märks tydligt på att både Alliansen och SD går bra i opinionen...

Toni 'CLUEZ' Cherfan sa...

Vad gäller SD kan du göra som jag gör:

Jag hävdar bestämt att ALLA stater som har invandring överhuvudtaget kommer behöva diskutera frågan om integration

Där slutar min sympati för SD, more or less. De tar upp en viktig grundläggande fråga, fine. Alla undviker att plocka in om i valdebatter och liknande, inte okej.

Anonym sa...

SD har ingen vidrig politik så som jag ser det, det är medlemmarnas och väljarnas människosyn bakom SD som är läskig.
Jag tror också PP har drabbats ännu värre av samma problem efter Falkvinges utalande i ekot och Dick Wase eller vad ha nu hette pedostämplade partiet för många väljare, när partiet i sig inte alls stödjer pedofili.

VP och Lars Ohly har jag ingen direkt syn på. Jag uppfattar deras integritetspolitik som bra, men den resterande politiken lutar mot kommunism väldigt mycket vilket jag tycker är skrämmande.

Mikke Svensson sa...

Anna, hur tror du det påverkar viljan att kämpa på med aktiviteterna inom PP när du förolämpar vänsteranhängarna inom PP på det sättet du gör i denna bloggpost? Är det bra för kampandan eller förstör det för PP? Jag har full förståelse för att man inte tycker om den ena eller den andra. Men att jämföra negativt vänsterpartiet med ett rasistiskt parti är en grov förolämpning. Tycker du att du handlar för PPs bästa? Är det på detta sätt du tycker att du tillför PP nånting? Med huvudlösa förolämpningar? Förstår du egentligen alls hur stor skada du kan tillskansa partiet med såna uttalanden?
Om SD kommer in i riksdagen så innebär det en oerhörd skam för Sverige. Ett vänsterparti i riksdagen är sannerligen ingen skam.
Vänsterpartiet har under många år skapat den svenska välfärden i tysthet och i samarbete bakom sossarna.

Anna Högberg sa...

Mikke,

Extremhögern är lika illa som extremvänstern och det behöver sägas. Att V har blivit godkända av Mona Sahlin gör inte deras åsikter rumsrena. Ohly må ha slutat kalla sig kommunist offentligt, men hans åsikter är exakt likadana som när han kallade sig detta.

Om det finns Piratpartister som blir förolämpade av att jag tycker att V har en människosyn som stinker som en smutsig blöja så får det vara så.

V och SD är ungefär lika stora just nu... men SD är tydligen helt okej att förolämpa så mycket man bara kan? Borde du inte också oroa dig för att jag skrämmer bort väljare med SD-sympatier om jag kallar dem för "ett rasistiskt skitparti"?

Till skillnad från dig så tycker jag faktiskt att det vore en precis lika stor skam att få in V som att få in SD.

Sara Andersson sa...

Jag måste bara säga tack för den här posten!

Anledningen till att jag inte kan rösta på PP är för att ni kanske kommer att välja vänstersidan. Jag hade kunnat leva med en sosse-allians, men inte med en allians som innehåller kommunister.

För mig är VPs närvaro i vänsteralliansen det som gör att jag inte kan rösta på ett vågmästarparti.

Vill bara säga ett stort TACK för att du visar att åtminstone några i PP förstår problemet med VP!

Anonym sa...

Jag röstade tidigare på S, men jag kan inte acceptera en allians med VP. I år röstar jag pirat, även om risken finns att ni kommer samarbeta med vänstern och här är varför:

En röst på S är en säker röst på VP, och det är inte acceptabelt. Jag vägrar att lägga min röst så att den kan tolkas som stöd för VP!!! En röst på PP däremot kanske leder till att ni samarbetar i framtiden, men också kanske inte och jag säger i alla fall inte "kommunister till regeringen" med den rösten!!! Jag säger "låt oss få behålla vårt privatliv" med min röst.

Jag vill också passa på att säga tack Anna för att du skrev den här posten.

Hade inte hotet från SD funnits så tror jag att folk hade diskuterat VP mycket mer och då hade det kommit fram mer i ljuset vad de verkligen står för.

/Peter, pirat i Värmland

Anonym sa...

Jag är 49 år och har alltid tidigare röstat på S, men jag kan inte acceptera ett samarbete med V, eftersom de står för en människosyn som jag inte delar.

Den människosynen går ut på att vår fria vilja är av underordnad betydelse och den innebär en enorm kränkning av privat- och vardagslivet. Vs politik går för långt in i människors liv och principiellt är mina invändningar mot Vs politik samma som mina invändningar mot övervakning.

Jag är för PP av samma anledningar som jag är emot V, och eftersom mitt vanliga parti tar sida med V så blir det PP i år.

Lycka till! Yarr på er!

Ulla-britt sa...

SD riktar sitt förakt mot en grupp som har kommit in för snabbt och okontrollerat i det svenska samhället.

V riktar sitt förakt mot själva mänskligheten och dess fria vilja. Vänsterpartiets politik ser jag som en personlig förolämpning i och med att den omyndigförklarar mig från att fatta beslut som jag har fattat åt mig själv under hela mitt liv.

Jag röstar på Centern, men jag vill er väl pirater och jag har nu satt upp en månadsdonation till er. Jag hoppas att vi får se er nästa år i valrörelsen.

Stella och Molly

Stella och Molly