fredag 17 september 2010

Kilometerskatt för dummies

Vänstersörjan fortsätter att tjöta om sin kilometerskatt och hävdar glatt att "En kilometerskatt för lastbilar skulle minska godstransporterna på vägarna och stimulera utvecklingen av mer bränsleeffektivare fordon."

Min fråga blir då: hur i hela världen ska små och medelstora företag ha råd att faktiskt köpa och ta i bruk dessa nya och bränsleeffektiva fordon om de beläggs med höga straffskatter på grund av Sveriges geografi?

Är det inte bättre för miljön om man låter transportföretagen gå med
vinst och helt enkelt stimulerar dem till att förnya sin bilpark med miljövänliga fordon?

Ett företag som går på knäna under alla bensin- och kilometerskatter och höjda arbetsgivaravgifter och höjda elkostnader mm tappar sin möjlighet att faktiskt göra direkt nytta för miljön, t.ex. genom att köpa nya fordon eller utbilda sin personal i att köra bensinsnålt.

Jag tycker att miljömupparna kan sätta sig i skogen, käka lite kottar och tänka igenom saken en gång till. Transportföretagen är idag väldigt duktiga på att miljöarbeta, alldeles på egen hand, och de kan göra det bättre om de har ekonomi till att genomföra förbättringar i sin verksamhet.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer:

Stella och Molly

Stella och Molly