söndag 12 september 2010

Idrottsevenemang som kulturrättighet för alla?

Pagrotsky tycker som följer:

- De allra största angelägenheterna, som fotbolls-VM, fotbolls-EM och OS ska sändas i de kanaler som alla har tillgång till gratis. Svenska folket stöttar idrotten med miljarder och ska i gengäld få fri tillgång till större evenemang


Personligen har jag noll och inget intresse av att titta på sport och tycker därför att man gott kan lägga all sport i en särskild sportkanal och helt enkelt låta de som vill se på eländet betala för sändningarna. Jag tycker faktiskt inte att fotbolls-EM är en allmän angelägenhet för folket. Jag tror mer på valfrihet och jag tror också att intresset för sport är såpass stort att sportkanaler inte skulle ha några särskilda problem med att gå runt.

Pagrotskys åsikt tycker jag för övrigt känns velig och halvdan. Vore det inte bättre i så fall om man tog resonemanget ett steg vidare, till att alla sändningar som betalas genom folket av skatten ska bli tillgängligt gratis för oss alla - till exempel genom att läggas ut för nedladdning eller streaming på Internet? Om principen är sund med att man borde få tillgång till program man varit med och betala för, varför ska den principen bara gälla för sport?

Skattefinansierad kultur tillgänglig för alla är en åsikt värd att driva vidare. Fri sport för alla är bara ytterligare ett exempel på toppstyrning av våra liv på så sätt att politikerna försöker lägga sig i vad vi ska titta på och vilka program vi ska tycka om.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer:

Stella och Molly

Stella och Molly