tisdag 24 augusti 2010

Word 2007 of DOOM

Min dator hängde inte längre med i spelen jag ville spela och jag fick dessutom in ett virus som typ brände mitt Windows. Verkade vara ett bra tillfälle att uppgradera både hård- och mjukvara.

Nu är datorn monterad (pimp!), och naturligtvis är det dags att ventilera lite frustration med mjukvaran.

Med ett nytt Windows (7) istället för mitt gamla kära XP (snyft) så ville inte mitt gamla Office 2003) fungera. Vi hade ett 2007 hemma (ja, original), så det installerades. Nu, tre år efter stora delar av resten av världen, så tvingades jag motvilligt möta skräcken med att uppgradera Word ännu en gång. Min personliga åsikt är att Word nådde sin höjdpunkt någonstans runt version 6,0 och att det bara har gått utför därifrån, dock med 97 och 03 som någorlunda användbara versioner.

2007 var allt jag fruktade... och mer därtill. Enkla funktioner var gömda djupt inne i någon tramsig meny som helt ersätter det gamla beprövade menysystemet. Allting var blippigt och i vägen och det var stört omöjligt att göra ens de mest grundläggande saker. Plötsligt låg hela fokus på den fåniga menygrejen istället för på texten. Maken till oanvändbart program har jag nog aldrig träffat på.

Word ska vara en jäkla ordbehandlare... en digital skrivmaskin. Jag vill använda programmet till att skriva ner ord och kunna fixa lite med layouten... hur svårt ska det vara? Varför behövs det 300 funktioner och sjutton dolda blippiga menyer med kryptiska symboler och söta bilder på för att ordna detta?

Sparken i magen kom när jag googlade på hur man kunde ställa om Office 2007 till att se ut som 2003... och hittade en produkt från Microsoft som åstadkommer detta för bara $29,95. Rena utpressningen - de vill alltså ha 300 spänn för att jag ska få en standard jävla meny i programmet som jag äger!?!

Nä, jag känner verkligen att Microsoft borde gå lite "back to basics" med Word - gör en enkel men funktionell ordbehandlare som har de grundläggande funktionerna (ungefär som gamla Office 2,0 eller 6,0) och göra de blippiga gulligull-menyerna och allt det avancerade eländet till moduler som kan installeras efter behov. Den som behöver Word som en grafikhanterande webeditor med macroflashfunktioner kan väl för faaaaen installera detta separat.

Nu när jag har ventilerat lite ska jag försöka avinstallera eländet och försöka installera om Office 2003. Fungerar inte det så blir det OpenOffice. Det finns inte en chans i PERKELE att jag tänker använda det där uppsvullna monstret som kallar sig Office 2007 på min dator.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer:

Stella och Molly

Stella och Molly