torsdag 12 augusti 2010

"Stöld" att tjäna pengar på skolan?

Måste bara reagera över Vänsterns trams om att det skulle vara "stöld" från eleverna att friskolor går med vinst.

Det finns för det första mängder av privata företag som går med vinst på skolan och där skattepengar hamnar, nämligen företag som säljer pennor, suddgummin, läroböcker, möbler, gardiner, mat och råvaror, datorer, böcker, bokhyllor, fönster, cement, whiteboards, magneter och takpannor. Bakom allting som skolan behöver utöver själva mänskliga resurserna så finns det normalt ett privat företag som är vinstdrivet. Fast vänstern kanske vill förstatliga alla företag innan de får sälja till skolan? Det är nämligen det enda sättet att hindra folk från att tjäna pengar på skolan.

Att skolan handlar med vinstdrivande företag innebär att det finns marginaler för att flytta över en del av den vinsten till själva skolan om den tillåts gå med vinst, utan att försämra kvalitén, helt enkelt genom att man gör bättre inköp och sätter press på leverantörerna på ett annat sätt.

Det är naturligtvis vansinne att kalla det "stöld" när man flyttar över vinsten från (till exempel) företaget som tillverkar pennor till ägarna av skolan. Att man får en mindre räkning på pennorna behöver inte betyda att eleverna får färre pennor, det kan bland annat betyda att man har valt en bättre leverantör.

Men sådant tänkande (affärsmässighet, ekonomiskt tänkande och förbättringar av verksamheten) är tydligen dåligt i vänsterns värld, och diskussionen handlar mer om hur vi ska förbjuda människor från att gå med vinst och lyckas i livet än om innehållet i utbildningen och vad vi lär barn och ungdomar inför framtiden.

Andreas Norlén uttrycker sig bra:

Det är knappast stöld att låta duktiga entreprenörer driva bra skolor som lyckas locka elever. Däremot – att förbjuda elever och föräldrar att välja skola efter eget huvud, utan pekpinnar om vilka driftsformer som är ”rätt” – det vore en stöld av deras fria val.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ujujuj....

Nu går du verkligen i taket om mer o mer fjantiga saker Anna.

Visserligen kan vi diskutera ordet "stöld" i meningen vad vi betalar för när det gäller skolan...
O när det gäller skolan i Sverige i förhållande till friskolor så behöver man inte ens vara en Karlstadsbo för att förstå att i slutändan ÄR det vi pratar om en form av "stöld".
Naturligtvis inte en STÖLD i formen av ...hmm..STÖLD alltså...

Bara rent av stöld/krav av kommunala pengar som skulle gå till annat...Det ÄR fakta Anna som jag vet att du vet.

Nu har jag dock märkt att du känner en stor glädje för att skita ner det som du inte gillar...vilket jag inte säger nåt om.
Vi har alla saker som vi gillar eller hatar...

MEN att skita ner nåt utan att ens tänka på vad man skriver om är dock kontraproduktivt.

Som du kanske anar så har jag inte lika åsikter som dig Anna förutom PP:eriet då...
Men att bara skita ur sig dumma saker om andra bara för att dom inte tycker som du ÄR inte ärligt Anna.

Jag tycker, som dom du menar är idioter, ATT ta pengar från den kommunala skolan för att tex finasiera en skola inom...vaddå: kristendom (livets ord tex),muslimighet,prinsens vad-han-nu-heters skola här i värmland,så kallad finare skola så att barnen inte behöver beblanda sig med "dom andra" (icke överklassen alltså), o en massa andra saker ÄR ju de facto ett sätt att "ta pengar" från den kommunala skolan.

Man behöver inte vara ekonom för att förstå det Anna.Man behöver inte heller hata sossar för att fatta det heller!
Kommunerna har bara en viss mängd pengar för att finasiera sina skolor.
Om nu livets ord kommer o begär pengar, o dessutom har rätt till det!!!, så ÄR det faktiskt en form av "stöld" från dom kommunala skolorna.

Som jag började med så kan man iofs diskutera vad själva "ordet" ska vara/betyda men oavsett vad det är så är det för kommunerna i alla fall en minimering av pengarna som ska finasiera skolorna dom har!

O att sen som du börja tugga om suddgummin är tyvärr bara tragiskt Anna.

Jag uppmanar dig att leta reda på en enda skola på hela jorden som är beroende av suddgummin o pennor o andra skitsaker.
Det är inte det det hela handlar om Anna som jag antar att DU med vet!

"Stölden" du borde prata om har inte ett jota med det du pratar om tyvärr Anna!
Förutsättningarna ÄR faktiskt att kommunerna inte har obegränsat med pengar till sina skolor.Att sen nån kallar det "stöld" när nån kommer o begär pengar till en skola som inte sköts an kommunen måste ju kallas NÅT!
Vill du kalla det "lån" eller "utveckling" är en sak Anna, men snälla, tramset, ( o alltså STÖLD-ordet), står du tyvärr för själv.

Jag skulle vilja se dig motivera att det bästa som finns är att se till att livets ord får 5 miljoner från Karlstads budget till sina skolor för att finasiera deras nya bibelskola på Hammarö.
Vad kallar du i så fall deras begäran trots att det inte är en enda sosse inblandad?

Ha det Anna
Jan

Ha det
Jan

Anna Högberg sa...

Jan, nej, jag håller inte med dig. Jag anser att du har fel.

Att sköta en skola mer effektivt så att det blir pengar över är någonting negativt, inte så länge utbildningen håller en god kvalitet.

Om du inte håller med mig så är det upp till dig - själv anser jag att valfrihet är bra i skolan och att det är självklart att man ska få starta alternativ till den kommunala skolan.

Jag anser på allvar att det är idioti att förbjuda privata alternativ till den kommunala skolan - och detta efter att jag har arbetat ca 7 år till och från inom den kommunala skolan som lärarvikarie.

Jag har sett kommunala skolor som är så rysligt dåliga att det är som en arbetsmiljö ur tredje världen.

Att sätta press på den kommunala skolan är någonting fantastiskt bra.

Jag anser vidare att din replik på mitt inlägg är rent trams. Varenda skola i världen är t.ex. beroende av pennor och suddgummin eller motsvarande - det är förbaskat svårt att lära sig någonting om man inte kan skriva ner saker och ting och jag lovar dig att varenda skola i världen använder någon form av skrivdon, som vanligen köps in från helt vanliga vinstdrivande företag.

Personligen tycker jag att Livets Ord är överreligiösa puckon, men jag anser faktiskt att man har rätt att vara religiös om man vill och att det inte är något fel på bibelskolor så länge de utöver det religiösa följer skolans allmäna läroplan. 5 miljoner är vidare inte alls mycket pengar om man pratar om skolbudget. Eleverna hade kostat lika mycket om de hade gått kommunalt, då pengarna fördelas per elev.

Men du kanske inte kände till att resurserna fördelas per elev? Och att det därmed kostar kommunen exakt lika mycket att ha eleverna på en friskola eller på en kommunal skola?

Anonym sa...

Jag har mina barn i friskola och vi är jättenöjda - barnen får kännbart mycket mer resurser än de kommunala, utan att det kostar mer. Skolan satsar på laptops till alla elever (något som man inte ens kan drömma om kommunalt om man inte går ett specialprogram) och man har varit smart med inköp av kursböcker - datorn ersätter en hel del. Lokalerna är fina och dessutom kan vi välja profil för barnen. Min yngsta har koordinationssvårigheter och får hjälp som hon aldrig fick när hon gick kommunalt - där hade man helt enkelt inte resurser till att hjälpa henne att få ordning på sin koordination!

Jag anser att om det är någon som stjäl ifrån barnen, så är det den kommunala skolan. De var sämre på att lära ut saker och ting, och alltså stal de kunskap från mina barn. De var sämre på att se till barnens särskilda behov, och alltså stal de utveckling från mina barn. De hade också sämre ekonomi och kunde inte erbjuda aktuella läromedel.

Det är verkligen underbart att friskolorna har kommit! Mina barn älskar sin skola och äntligen får de den utbildning de förtjänar.

Den kommunala skolan har mycket att lära.

Anonym sa...

Privat skola javisst !

Dock är det på villkor som är minst sagt suspekta.

Om man vill ta över en verksamhet i vanliga livet måste man som privatperson eller företag "köpa" bolaget.
Köpet sker genom att man bedömmer företaget efter ett antal teriffer såsom "vinst" "framtid" e t c .
Därefter erläggs en köpeskilling som skall skrivas av under 5 år.


I min kommun Vellinge, "GER" kommunen bort förskolor till personalen gratis.
Därtill ger de en subvensionerad hyra på 200´ per månad.
Detta är dock osynligt...så förskolan betalar hyra men får pengar på annat håll.

Förskolan har idag samma personal som under kommunala tiden. Dock har de svängt från att klaga på för stora barngrupper till att nu göra allt för att grupperna skall bli större.

Förskolan gick med "vinst" redan första året. Detta är ytterst få verksamheter som klarar.
Vinsterna används inte till barnen, nej nu skall det ösas skattepengarna över förskolärarna.
Löner på 28-32 tusen är idag inget konstigt.

Privat absolut ! Men till marknadsvillkor...detta är fördjävligt...mina skattepengar åker rakt ner i ägares fickor som "fått" en verksamhet gratis av kommunen

Stella och Molly

Stella och Molly