onsdag 4 augusti 2010

Integritet eller kulturfråga?

Svår fråga det där med burkor i skolan. Å ena sidan kan det ses som en integritetsfråga att man borde få ha på sig vad man vill, men å andra sidan så finns det passande och icke passande klädsel - vi lever i samma samhälle och vissa regler för hur man klär sig behövs för att vi ska kunna umgås på ett vettigt sätt. Dessutom är det en intressant reflektion att burkor i klassrummen kan skapa problem för allergiker och hörselskadade.

Vi får inte gå nakna till skolan, inte ens om vi är kulturellt uppvuxna i en nudistmiljö. Det känns faktiskt lika rimligt åt andra hållet att man inte heller går till skolan helt täckt, oavsett kulturell bakgrund.

Personligen är jag snarare ett fan av skoluniformer. Det tar hand om sååå många problem och frågetecken. Här är vad man har på sig i skolan: varsågoda. Problem löst. Bilden nedan snodd härifrån.



Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

7 kommentarer:

WysiWyg sa...

Nu blir jag lite besviken på dig faktiskt. Verkar som om vi inte har så likartade åsikter ändå.

Påståendet att "allergiker och hörselskadade" skulle fara extra illa av slöja är bara idioti, och det borde du själv ha insett.

Jag förstår verkligen inte varför det är så viktigt för vissa att tvinga på andra personer någon sorts "klädkod". Helt ärligt, jag har fortfarande inte hört någon komma med en ordentlig förklaring på NÅGON som far illa av detta.

Anonym sa...

Skoluniform skulle vara schysst.
Men bara så länge tjejer får ha byxor(och killar ha kjol :) ).

Anna Högberg sa...

Wysiwyg, hur kan en hörselskadad person kommunicera med en täckt människa som enbart kommunicerar genom sin röst? Många hörselskadade är beroende av att kunna läsa på läppar och läsa ansiktsuttryck. Att ta på sig en burka när man ska prata med en hörselskadad person är som att vända ryggen till. Jag har jobbat i skolan och har då och då haft hörselskadade elever i klasserna - och tro mig, de behöver kunna se sin lärare ordentligt.

För en hörselskadad burka-bärare är problemet naturligtvis icke-existerande - men för hörselskadade i omgivningen så blir kommunikation svår.

Allergiker är jag mer tveksam till själv, men jag tyckte att det var en intressant reflektion angående ytterkläder i klassrummen.

När det gäller klädkoder i allmänhet så existerar dessa för massans trivsel. Vi går t.ex. inte runt nakna. Det är till och med ett brott i delar av världen, trots att det borde vara det allra mest naturliga som finns att inte ha några kläder på sig.

Vi svenskar tar av oss skorna inomhus i någons hem (det gör man inte i alla kulturer), för att det är en hygien- och trivselfråga. Det är också en form av klädkod.

Vi byter kläder när vi idrottar - vi spelar heller inte basket i spiknitar av säkerhetsskäl (lätt att göra varandra illa).

Många klädkoder har att göra med respekt för omgivningen, hygien, trivsel eller helt enkelt samhörighet eller av praktiska skäl.

I skolan är det centralt att man kan kommunicera med varandra, och burkan är ett hinder för kommunikation och dessutom ett hinder för identifiering - det kan sitta vem som helst där under och göra provet. Hur kan lärarna betygsätta en elev som de inte kan se? Det skapar en lång rad problem.

WysiWyg sa...

Som sagt så tycker jag att man istället för att i lag föreskriva hur folk ska gå klädda (ja, jag anser att folk borde få gå nakna om de så vill) så bör man försöka hitta lösningar om problem uppstår.

Om det är en elev som behöver se ansiktet hos läraren så får man be läraren att ta av slöjan, eller så får man byta lärare/klass. Jag misstänker att detta är ett så litet problem att det borde vara rätt lätt att lösa.

Jag hade själv en klasskamrat på gymnasiet som hade stora problem med hörseln, så jag är väl medveten om hur man måste anpassa sig och miljön för att få detta att fungera. Men det är något man alltid måste göra, slöja är bara en del av det.

De flesta av de exempel du drar upp sedan till försvar för klädeskoder tycker jag är irrelevanta. T.ex. är det väl ingen som föreslagit att du inte ska få bestämma huruvida någon ska få bära slöja i ditt egna hem?

Och på vilket sätt kan man jämföra att ha en slöja för ansiktet med spiknitar på skor? *förvirrad*

Vad gäller problem med identifiering; än en gång, om detta verkligen är ett märkbart problem så får väl personen ta av slöjan vid identifikation?

Och varför drar du/ni upp hygien hela tiden? Är det ohygieniskt med slöja?

Anonym sa...

Aldrig, jag kommer aldrig ta på mig en skoluniform. Det finns faktiskt tjejer som inte använder kjol.

Och vad det gäller burkan är det läskigt att inte kunna se folks ansiktsuttryck. Det gör dem svåra att prata med.

WysiWyg sa...

Att kunna se och förstå en persons ansiktsuttryck är inte en rättighet. Hade det varit det så hade jag aldrig fått prata med någon.

Taura-Tierno sa...

Allergidelen tycker jag verkar befängd. Likväl som man om man har djur som hårar mycket får ta på sig rena kläder på morgonen, så får man väl ta på sig en ren burka om man bär en sådan.

Gällande hörselskadade, så beror det på. Som elev tycker jag inte att det spelar roll; väljer man att ha burka på sig så får man faktiskt ta att folk kanske inte förstår en lika bra, eller att man inte blir bemött på samma sätt som folk utan burka. Precis som alla andra som bryter kulturella mönster får ta att folk kanske ser lite snett på en på stan.

Däremot om det gäller läraren, så är det ju klart att hon då faktiskt inte ska få ha burkan om en elev behöver kunna läsa på läpparna. Det är inte eleven som ska byta klass - det är läraren som ska visa ansiktet, eller så får hon bli utbytt.

Tycker att det generellt bör vara upp till varje arbetsgivare att bestämma klädkod för arbetsplatsen. Finns väl liksom gott om yrken där det skulle vara rent olämpligt. Poliser skulle jag t.ex. alltid vilja se ansikten på, om jag skulle ha med dem att göra.

Skulle en skola tycka att det uppstår problem om personalen har burka på sig, så borde skolan få säga att det får man inte ha på sig. Tycker skolan att det skulle fungera alldeles utmärkt med burka så sure, why not.

Stella och Molly

Stella och Molly