söndag 29 augusti 2010

Gratis kollektivtrafik?

Vänstern gör ett utspel idag om gratis kollektivtrafik för studenter.

Jag tycker att det är intressant att vrida och vända lite på, särskilt som gratis kollektivtrafik för studenter redan finns på flera håll i landet. I Linköping/Norrköping går t.ex. den såkallade Campusbussen mellan Linköping och Norrköping ett antal gånger om dagen. Man tar enbart ombord studenter och det finns platsgaranti. Ett superbra alternativ för den som läser en termin i den andra staden men inte vill flytta!

Men, men, men...

Om vi tittar på kollektivtrafiken i allmänhet så kan man fråga sig hur nödvändigt och bra det är att rikta den här typen av megarabatter till en enda grupp - dessutom till en grupp som innehåller en hög andel individer som är unga och friska. Jag skulle tippa på att ungefär 99,9% av Sveriges studenter är kapabla till att cykla.

Hur det skulle vara miljövänligt att uppmuntra dessa cyklande ungdomar att låta cykeln stå i cykelstället och istället trycka in sig på bussarna är ett mysterium. Vore det inte en billigare och miljövänligare reform att helt enkelt ge alla studenter en rabattcheck på valfri cykel, istället för att belasta bussturerna med folk som annars skulle ha cyklat?

Och medan dessa unga och friska individer alltså ska åka omkring gratis i kollektivtrafiken, så ska Agda (80) och Gunnar (83) som varken kan cykla eller köra bil betala som vanligt. Tjenare. Låter rättvist och bra.

Ja, om det förslaget genomförs så ska jag nog registrera mig som student för att komma åt kollektivtrafiksrabatten. På ett år så blir det typ 10 000 kronor jag sparar i Östergötland. Yes please, give me free money!

Personligen tycker jag att gratis kollektivtrafik är en intressant och bra idé, särskilt i mindre städer där bilen annars är det enda alternativet för många eftersom bussbiljetterna är dyra på landet. Till exempel hade Åtvidaberg gratis kollektivtrafik inom staden (byn) i ett antal år. Jag tror att det skulle vara sunt att försöka pressa priserna på kollektivtrafik istället för att rabiat försöka höja priset på bensin.

MEN då ska det vara billigt eller gratis för alla, tycker jag. Det är jättefånigt att försöka rikta den här typen av åtgärder mot en enda grupp som man bestämmer sig för är den bäst behövande. Jag hävdar att studenter INTE är den grupp som bäst behöver gratis kollektivtrafik. Studenter kan och bör cykla så mycket som möjligt, och på de flesta håll så är detta ett fullt fungerande transportmedel. Där det inte fungerar så får man se busskortet som en del av boendekostnaden för det område man har valt att bosätta sig i.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

3 kommentarer:

Elin sa...

I Eskilstuna för fem-tio år sedan (kanske nu också jag vet inte) så fick man en cykel när man registrerade sig på högskolan. Bra idé, tycker jag. Då jag själv brukar läsa lite småkurser ibland på högskolan skulle väl inte tacka ner till gratis kollektivtrafik, men det finns betydligt viktigare frågor som student än att åka buss.

Alla dessa halmstrån som det greppas efter i valrörelsen så här mot slutet blir mer och mer motbjudande. Det är precis som att jag kan de "hjärnstormargänget" sitta i en konferenslokal och slängs ur sig underlighet efter underlighet innan någon till slut skriker "den tar vi!" *suck*

Anonym sa...

Ja nu börjar vänstersörjan bli desperata... gratis buss för studenter? Snacka om muta för att få studentröster.

Jag är student och jag tar mycket hellre en politik som gör det lättare för företag att anställa mig och som ger mig en högre lön efter studierna.

Snackar vi transport så tar jag hellre en gratis cykel. Det blir både billigare och miljövänligare för staten!

Taura-Tierno sa...

Jag hade aldrig några problem att betala kollektivtrafik när jag bodde i Stockholm och pluggade där. De har ju studentkort ... däremot så är det lite skevt att man för att få det behöver lägga ut över 2000 kr i början på terminen. Är det nog inte så många som kan, så vore ju värt att t.ex. kunna få betala det månadsvis via autogiro, eller nått sånt. Jag tror att såna stora klumpsummor gör det svårt för en hel del att utnyttja den rabatt som redan finns. I Stockholm i alla fall.

Gällande cyklar så ... gör folk inte redan det om de kan? Nu pluggar jag i Skövde, och jag har inte upplevt att folk åker buss till skolan om de bor inom rimligt cykelavstånd. Antingen cyklar folk, eller så går de. De som bor flera mil bort behöver ju däremot åka kollektivtrafik, för det är ju kanske lite jobbigt att cykla.

Däremot håller jag med om att man inte behöver göra kollektivtrafiken gratis för enbart studenter.

Stella och Molly

Stella och Molly