måndag 9 augusti 2010

Försäkringspuckon

Ibland undrar jag vem det är som går på alla dessa försäkringar som finns överallt... idag fick jag hem i brevlådan ett erbjudande om att omförsäkra min klocka. Det är en casio som jag köpte för 495 kronor för ett år sedan, och det ingick ett års försäkring. Därför får jag nu erbjudande om att teckna ny försäkring hos Solid försäkringar - för 95 kronor per år.

Vem går på sånt här?

95 kronor är ca 20% av klockans värde... som jag alltså skulle betala per år. Dvs på fem år så skulle jag ha betalat för två klockor.

Dessutom (om man läser det finstila) är det självrisk på 50 kronor (för 95 kr i försäkringsavgift och 50 kr i reparationsavgift kan jag köpa en annan klocka av enklare modell) och bland annat följande täcks inte av den här försäkringen med "låg premie":

Skada orsakad av slitage
Skador på armband som inte är av guld eller silver (mitt armband är plast och alltså täcks bara själva uret av den här försäkringen)
Repor och märken
Skada som uppkommer om jag lämnar in den för reparation eller rengöring hos någon annan än just det här bolaget
Skada som uppkommer av att jag har burit klockan i en miljö där det finns uppenbar risk för att skada ska uppstå (min favorit!)

Här är mitt tips: säg upp alla dessa onödiga jävla försäkringar och med pengarna du sparar så kommer du mer än väl att ha råd att köpa en ny klocka, stereo, mobil, dataskärm eller vad det än är som går sönder för dig. Såvida du inte springer runt med värsta pimpade guldklockan så lär det inte löna sig att försäkra.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

1 kommentar:

Taura-Tierno sa...

Kanske lite mer värt om man har en klocka för 10 000 kr, eller en ännu dyrare? :P

Stella och Molly

Stella och Molly