söndag 15 augusti 2010

Dagens fildelning (bröddelning)

Jag tänkte idka lite fildelning idag och dela med mig av ett bra recept på matbröd:

50 g jäst
4 tsk salt
10 dl ljummet vatten

Rör ihop och blanda i:
2 dl vetekli
2 dl vetekross
1,5 dl linfrön
10 dl grahamsmjöl
7 dl vetemjöl
1 msk kummin

Blanda ihop, låt jäsa i 1,5 timme. Baka sedan ut till bullar eller bröd och låt jäsa ytterligare 1 timme. Därefter grädda i ugn 225 grader i 30 minuter. Förvara det färdiga brödet i handduk. Saftigt, gott och mättande.



Det här receptet är en remixversion. Det innebär att jag har utgått från ett recept i en upphovsrättsskyddad kokbok och har ändrat om vissa ingredienser och kvantiteter. Detta är motsvarigheten till att mixa om ett stycke musik och lägga upp på sin sajt - någonting som man kan bli stämd för att göra.

När det gäller konstformen recept så har dock fildelning varit accepterad sedan människan först bosatte sig och började odla sina ingredienser. Och till och med innan dess skulle jag gissa på att det byttes recept på hur man bäst tillagade sin sabeltandade tiger mellan grottorna.

Jag lovar dig att din mamma och hennes mamma och hennes mammas mammas mamma någon gång har skrivit av ett recept från en kokbok och har skickat det till någon bekant som inte själv har betalat för kokboken ifråga.

Ingen bryr sig.

Och jag har aldrig någonsin hört någon skrika om bättre kontroll över vad folk skickar till varandra i posten för att kokboksindustrin ska kunna överleva. Faktum är att det kommer ut så många nya kokböcker varje år att det är otroligt att de säljer. Hur många kokböcker kan folk behöva egentligen? Särskilt med tanke på hur många recept som finns tillgängliga alldeles gratis på Internet.

Kan det möjligen vara så att den fysiska upplagan av kokboken har ett värde utöver den rena informationen (datan) som den innehåller? Tillför det kanske ett värde att ha en receptsamling i ett bra format som kan bläddra i med mjöliga händer när man står i köket och grejar? Kan det vara så att det ser snyggt ut i köket med en hylla kokböcker? Kan det vara så att kokböcker ger inspiration och glädje?

Vilken skada gör det egentligen att människor skickar recept till varandra? Och varför är folk så okej med detta, men inte med att skicka musikfiler?

Svaret är: vana.

Det är fortfarande lite av en nyhet att människor har apparater hemma för att omvandla den information som ryms i musikfilen till någonting användbart, medan vi har haft ugnar hemma sedan... ja... den bofasta civilisationens födelse.

Hade ugnar varit en pryl som bara nyligen hade tagit sig in i våra hem, så hade antagligen bagarna skrikit i högan sky idag - hur ska vi kunna leva på vårt arbete om vem som helst kan baka sitt eget bröd! Vi kräver brödskatt på ugnar och plåtar och så kräver vi extra ersättning när folk köper eget mjöl!

Visst är det underligt att bagare kan försörja sig idag... när alla har ugn hemma och det är så lätt och billigt att baka eget bröd? Hur går den ekvationen ihop... egentligen? Varför skulle jag köpa en limpa i affären för 20 spänn, när brödet ovan kostar ca 3,50 per limpa (en sats = 2 limpor)?

Och, är det stöld från kokboksförfattarna jag sysslar med när jag publicerar ett recept på det här viset?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

3 kommentarer:

oldtimer-gamer sa...

Vad jag vet omfattas inte matrecept av upphovsrätt. Därför är remixkulturen så strax inom receptens värld.

oldtimer-gamer sa...

"så stark" skulle det ju vara. Dags att dricka kaffe...

Staffan sa...

Jag har för mig att recept ligger på ungefär samma skyddsnivå som spelregler: texten i sig kan vara skyddad, men inte konceptet som beskrivs. Dessutom är recept oftast så pass tekniskt skrivna att det är svårt att göra anspråk på någon verkshöjd i texten i sig. Däremot så är ju bilder och liknande skyddade.

Alltså, om du har en kokbok där det står "Tillsätt 1 tsk basilika" så är inte det skyddat. Står det däremot "När jag jobbade på restaurang i Italien lärde jag mig av min restaurangchef att den här maträtten blir mycket bättre om man har i en ganska stor nypa basilika också" så kan just den texten vara skyddad. Dessutom kan en kokbok vara skyddad som helhet - du får antagligen inte ta och skriva av ICAs rutiga kokbok och lägga upp som textfil.

Disclaimer: jag är inte advokat, utan uttalar mig bara om den förståelse jag fått genom lite googling.

Stella och Molly

Stella och Molly