lördag 28 augusti 2010

Be my butler

Alltså, jag finner debatten om tunnelbanebutlers oerhört humoristisk, sorglig och typisk på en och samma gång.

Humoristisk för... ja... jag föreställer mig den här stressade pendlarmamman som går till bussen på morgonen med tvillingbarnvagnen fullastad med två barn, en ikea-påse med nedbajsad smutstvätt (luktar säkert jättegott på en varm buss med dålig AC!), och med sin laptop och shoppinglista i högsta hugg. Hon lämnar in barnen i en lucka på första plattformen, tar med sig tvätten till nästa station där hon får köa för att lämna in den samtidigt som en butler hämtar morgonens latte för 80 spänn och lämnar in hennes matlista på stationens dyra närbutik... och sedan jobbar hon med laptoppen i ena näven och latten i den andra, stående i rusningstrafiken inklämd mellan grannens barnvagn och tvättsäck. En vision för framtiden. Verkligen. Really really.

Jag föreställer mig inte riktigt en lugn och harmonisk kvinna när jag blundar och tänker på situationen ovan.

Jag bor själv i Norrköping och jobbar i metropolen Finspång, så jag har väl ungefär lika lång pendlingstid som en normal stockholmare, även om vi inte har någon tunnelbana. Jag är säker på att den lilla kvartersbutiken "Nära dig" nära min hållplats skulle kunna stå till tjänst med att packa mina matvaror om jag lämnade dem en lista (de har inte så många kunder), men grejen är att det är betydligt dyrare att handla där och sortimentet är begränsat, så jag känner själv att det är värt en timme i veckan att åka ut till Willys eller ICA Maxi och veckohandla. Skulle jag behöva hjälp med att handla så finns det flera företag i området som har hemleveranser - och ska jag betala extra för att få hjälp med matinköpen, ja, då vill jag ha dem levererade till dörren och inte till hållplatsen!

Visst skulle jag också vilja ha mer tid... men tjänster i Stockholms tunnelbana hjälper mig inte. Tunnelbanan går inte till byhålan Norrköping, och än mindre till metropolen Finspång. Och oavsett så vill jag faaaaan inte att stressade småbarnsföräldrar börjar släpa med sig veckans nedbajsade och nedkissade smutstvätt på kollektivtrafikens fordon.

Ursäkta, men det vore ÄCKLIGT.

Kan inte blocken, snälla, enas om att inte uppmuntra folk att ta med sig bajstvätt i kollektivtrafiken? Please? Det jag vill ha av kollektivtrafiken är nämligen RENA fordon med lediga sittplatser som transporterar mig så snabbt som möjligt från punkt A till punkt B.

Det är kanske för mycket begärt?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

1 kommentar:

Micke sa...

Haha jo, fy fan för tvätt i kollektivtrafiken...

Vem vill sitta bredvid någons påse med bajstvätt? Och vem vill lämna ungarna på ett tunnelbanedagis?

Då tar jag hellre RUT och vettiga bensinpriser så att jag kan effektivisera min vardag som det passar mig.

Stella och Molly

Stella och Molly