tisdag 6 juli 2010

Vem ska betala?

Jag gillar grundtanken bakom Vänster-Ohlys utspel om att tänderna är en del av kroppen och att tandläkaren borde kosta som ett vanligt läkarbesök. Men vem ska betala? Reformen måste kosta enorma mängder pengar. Höjda skatter igen? I så fall med hur mycket?

Tänderna är visserligen en del av kroppen, men det är även ögonen. Utan glasögon eller linser har jag fokus ungefär fem centimeter från fejset och jag har även brytningsfel. Ögonen är ju också en del av kroppen - ändå kostar optikern mer än ett läkarbesök och jag får själv betala för mina linser och glasögon. Faktum är att jag spenderar mer pengar hos optikern än hos tandläkaren. Är inte det samma sak? Är inte kass syn till och med ett större handikapp än ett par utdragna tänder? Utan glasögon skulle jag stappla fram som en blind och jag skulle inte kunna arbeta.

Höjda skatter för att bekosta tandvården skulle bli en förlustaffär för mig - jag har rätt så bra tänder. En sådan reform som Ohly förespråkar skulle alltså ta pengar från min ficka genom skatten, tandvård som jag inte behöver skulle bli billigare, och jag skulle fortfarande behöva köpa mina egna linser. Låt mig behålla pengarna istället, och lägga dem på tandvård eller linser eller massage som det passar mig och min kropp!

Emedan både tänder såklart är en del av kroppen, så finns det ingen annan del av kroppen som behöver så mycket tillsyn. Våra tänder är egentligen inte gjorda för att hålla en modern livstid av sig själva - tänderna tar slut fortare än övriga kroppen. Och ingen annan del av kroppen är så känslig för vad vi stoppar i oss. Själv fick jag t.ex. mina första hål när jag var 22 och precis hade jobbat ett år på Burger King, där jag drack coca cola som vatten.

Kanske är det under sådana omständigheter bara rimligt att patienten står för en större del av kostnaderna - trots allt beror dåliga tänder i många fall mer på slarv än på en sjukdom.

En tandvårdsreform värd namnet skulle vara att återinföra "flourtanten". Det är en relativt billig och enkel åtgärd som skulle ge alla barn en bra start på tandlivet.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Pengarna kommer komma från att Carl Bildt inte flyger runt hela tiden i Sveriges Jet och kostar miljarder per sekund

Denna gigantiska summa pengar som Carl Bildt kostar kan lätt finansiera alla tandproblem som någonsin kommer uppstå i Sverige om inte hela världen, och man kommer nog ha pengar över för att bli av men världs svälten också

Stella och Molly

Stella och Molly