tisdag 6 juli 2010

Vad eleverna lär sig i framtiden

Kristina Alexandersson lyfter upp frågan om vad eleverna i skolan ska få lära sig i framtiden. För visst handlar väl debatten lite för mycket om hur man ska mäta eller inte mäta kunskaperna, och för lite om vad man egentligen ska lära sig. Så här kommer några av mina tankar:

1) Vardagsekonomi bör finnas på schemat på gymnasiet eller högstadiet. Jag är övertygad om att ungdomen behöver lära sig hur man löneförhandlar, vad en hemförsäkring innebär, hur och varför man pensionssparar, hur man håller ordning på privatekonomin, vad det innebär att köpa någonting på avbetalning osv. Det vore bra mycket nyttigare kunskap än att måla stilleben, slå på en trumma eller lära sig att skiva en paprika.

2) Kunskapsmålen inom kärnämnena bör höjas rakt över. Matte, svenska, engelska... barn kan lära sig betydligt mer än det lilla som skolan förmedlar idag. Genom att ställa högre krav så höjer man prestationerna, och vid behov kan man nivåindela.

3) Data- och informationskunskap bör även det finnas på schemat från mellanstadiet. Barn idag behöver lära sig hur man söker och värderar information. Det problemet hade inte min generation och de som kom före oss - på vår tid fanns all kunskap i böcker och någon annan hade redan gjort jobbet med att söka och samla ihop den användbara och korrekta informationen. De som är unga idag möter en verklighet där de själva måste söka och värdera den information som de omges av. Det är inte en medfödd förmåga att kunna göra detta bra, att kunna värdera och jämföra källor. Dessutom är kunskapen om datorer ibland skrämmande låg hos de som arbetar som lärare idag, och datorn behandlas ibland bara som en skrivmaskin. Kanske är det viktigare idag att man lär sig maskinskrivning redan på mellanstadiet, istället för att tragla med skrivstil? För att vara ärlig - jag har aldrig någonsin haft någon större nytta av att kunna skriva skrivstil.

Det är just sådant här som vi behöver ifrågasätta. Vad lär man sig i skolan och varför? Är det bra att lägga tid på att lära varenda elev om gitarrer och trummor på högstadiet, eller skulle man bli bättre förberedd inför "verkligheten" om man fick en kurs i informationssökning? Kanske är det viktigare att lära sig hur man söker information än att pränta in fakta om Japans statsskick till samhällskunskapsprover? Eller varför inte en grundkurs i hur man monterar och installerar en dator? Kanske skulle det också göra någonting positivt för kvinnor i arbetslivet att flickorna fick meka med datorer i skolan. Kanske till och med lära sig grunderna bakom programmering - en betydligt mer användbar kunskap än hur man handdiskar disken i rätt ordning. Hur man diskar är en sådan kunskap som man av naturliga skäl lär sig själv när man flyttar hemifrån.

Var finns diskussionen om skolans innehåll i media?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer:

Stella och Molly

Stella och Molly