torsdag 8 juli 2010

Om bloggande, politik och ett öppet klimat på Internet

Jag läser en hel del artiklar om politik i SvD, DN och Expressen. Inte längre Aftonbladet, eftersom den tidningen är mer uppenbart partiskt röd än de andra. Bäst tycker jag om SvD och DN, just för att varje artikel listar de länkade bloggarna efteråt. Det är lätt att gå vidare och läsa vad andra tycker om saken med utgångspunkt från det man läser i tidningen.

Tänk vad tomt det var förr i tiden, när det enda som fanns var själva artikeln! Inga länkar vidare till andra bloggar. Inga möjligheter att uttrycka sina åsikter om en artikel och kanske få åsikterna lästa av andra intresserade.

Som några av er har anmärkt på så har det varit en hel del fördelningspolitisk och ekonomisk inlägg här på sista delen - de flesta av dem med en stark högerton. Och, ja, helt rätt, i grund och botten så är jag väldigt höger. Men det är just möjligheterna för mig att uttrycka dessa åsikter som gör att jag istället röstar på Piratpartiet.

Såväl högern som vänster går nämligen, hur bra eller dålig fördelningspolitik man än har, i en riktning mot ett kontrollerat och censurerat Internet. Om mina möjligheter att uttrycka mig hindras, eller om Internet förvandlas till en envägskanal med godkända avsändare och godkända mottagare, då kan jag inte längre uttrycka mig.

I många länder så är det kriminellt att publicera saker på nätet som inte den styrande juntan tycker om. Sverige ligger faktiskt inte långt därifrån genom det ökända "barnporrregistret" som spärrar en stor mängd sajter varav många inte ens har någonting med barnporr att göra. Och den listan är inte öppen för granskning.

Jag hoppas verkligen på att vi får en högerregering igen - utan en stabil och fungerande ekonomi i landet så blir det inga pengar över till välfärd eller till att dela ut i bidrag. Och utan en fungerande skola i landet så blir det ingen framtid alls i Sverige. Jag tycker att den rödgröna rörans värderingar är rent förkastliga och tyder på en total brist av kompetens såväl som empati - man föraktar såväl akademikern som den lågavlönade knegaren.

MEN viktigare än detta är faktiskt att vi kämpar för öppenhet - att vi kan granska statsmakten, oavsett vem som har den. Att vi kan uttrycka oss fritt på nätet utan att censureras - annars kan vi lika gärna låta mediaredaktionerna rösta åt oss på valdagen, för utan bra kommunikation och utan en bra informationspolitik så blir det faktiskt åter igen gammelmedia som bestämmer valutgången.

De fantastiska möjligheter vi har nu att kommunicera med varandra, de måste vi värna om. Och det är värt en röst i riksdagsvalet.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer:

Stella och Molly

Stella och Molly