fredag 9 juli 2010

Nyhet nyhet - Internet på väg till TVn!

E24 skriver om Internets väg in i TVn:

Marie Nilsson, vd för analysföretaget Mediavision, beskriver det här som en del av det verkligt stora problemet. Det saknas för närvarande en fungerande affärsmodell för hur internet ska växa ihop med tv:n.


Man vill tydligen inte göra om musikindustrins "misstag" och få svårt att få betalt för sitt arbete. Tja, sist jag kollade gick det bra för musikindustrin - inte bara säljer man sina gamla produkter bra och lanserar då och då nya produkter, man har också tillräckligt med resurser för att kunna lobba fram den lagstiftning man vill ha, ekonomiskt utrymme till att muta poliser och domare samt en maffialiknande utpressarorganisation under uppbyggnad.

Valfriheten kommer - vare sig TV-industrin gillar det eller inte. Idag laddar folk ner de serier som de vill se och trycker över dem till TVn, eller surfar direkt till YouTube eller Torrent-sajter med sin spelkonsol. Jag tittade på YouTube i TVn senaste i morse till frukosten, så jag vet inte varför Internet i TVn skulle vara någon sensationell nyhet eller varför det skulle krävas särskilt avancerade nya prylar.

Det finns redan, den som vill ha kan köpa.

Men man vill väl nå mainstream-publiken såklart. De som köper kanalpaket genom Viasat eller ComHem idag. Ni vet de där paketen med 100 kanaler varav man är intresserad av typ 3, men där man omöjligen kan köpa endast de man vill ha eftersom de ligger utspridda i olika grundpaket.

Ibland är det tv-tillverkarna och mjukvaruföretagen som vill ha betalt för att de via nätet släpper fram program från olika tv-bolag och distributörer. I nästa stund är det tvärtom tv-bolagen som kräver betalt av tv-tillverkarna för att deras program ska finnas med och göra apparaterna mer attraktiva. Kort sagt, alla vill ha betalt men ingen vill betala.

Tja, men det är nog inte en olöslig ekvation. TV har ju om inte annat en rätt så inbiten kultur med reklamfinansiering eller prenumerationer på tjänster. Det största misstaget man kan göra är att vara för giriga. Betalar folk 299 kronor idag till ComHem för sitt TV-utbud så finns det ju åtminstone upp till 299 kronor att hämta av konsumenten om man kommer med rätt produkt - någonting som ger större valfrihet och bättre kvalitet än konsumenten har idag.

Fildelningen fungerar också bra som motvikt till den utvecklingen - den är på sätt och vis garantin för att vanligt folk får tjänsterna till vettiga priser. Om man försöker sälja tjänsterna för dyrt så delar folk med sig till varandra istället. På en marknad där konsumenten har makten så måste priset vara rätt, och det kan vara svårt att ta ut överpriser.

Och det är en positiv utveckling.

Man måste nog också gå ifrån konceptet med kanaler totalt - dvs att sändaren bestämmer när mottagaren ska se på sina program. Det konceptet är ute och TVn som sådan (mottagare av strömmade kanaler) är på utdöende. Folk vill själva välja när de ska titta på sina program, i vilken ordning och på vilken dag. Ge dem det, så är bara det en stor kvalitetsförbättring mot idag som är värt en slant.

Men men, medan bolagen gnabbas om hur Internets intåg i TVn ska fungera så tror jag att jag går och surfar lite på Internet i TVn.

Den verkliga nyheten är ju att TVn kan vara på väg till Internet.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer:

Stella och Molly

Stella och Molly