fredag 30 juli 2010

Mer reklam och produktplacering i TV?

Jag läser om att ny lagstiftning öppnar för fler reklampauser och för mer produktplacering i TV.

Jag tror själv inte på mer reklampauser. Det blir bara ytterligare en anledning för folk till att inte se på TV utan istället köpa och/eller ladda ner det man vill se. Det finns t.ex. inte en chans i världen att jag tänker se en film på reklamteve som bryts sönder en gång i kvarten, inte när en DVD kostar typ 30-40 spänn att köpa.

Jag gillar däremot produktplacering. Jag tycker faktiskt att det är riktigt awesome. Inte bara är det en form av reklam som står sig enormt länge, det faller också lätt och naturligt in i sin omgivning utan att man behöver bryta programmen. Visst minns vi Coca cola-skyltarna som tronar över den dystopiska, regniga staden i Blade Runner, alla McDonalds-scener i Det Femte Elementet, James Bonds bilar, klockor och mobiler, Manolo Blahnik-skorna i Sex and the City... det är mycket bättre än om filmskaparna hade hittat på något märke som inte existerar i verkligheten.

Produktplacera mera! Det är reklam som håller i längden, är svårare att välja bort och inte stör tittaren lika mycket.

Go for it.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

8 kommentarer:

Max Colliander sa...

Hej, skrev också om den nya lagen ja. Kollar aldrig på tv ensam sedan år tillbaka och blir det nu ännu fler reklamavbrott blir det väl bara ngr minuters tittande om året typ:S. Fildelning nästa:)

Anna Högberg sa...

Woot tittar du flera minuter om året?

Det är mer än vad jag gör. ;-)

Anonym sa...

...själv äger jag ingen TV sedan flera år då mina kvalitetskrav för betalningsvilja är ganska höga och jag hatar också störande reklam - men tror ändå inte på att reglera och lagstifta allting hela tiden.
Mycket därför jag är PP sympatisör.

Har de för mycket av skiten slutar folk och titta (som jag) och intäkterna borde minska. Finns antagligen något vinstmaximerande gyllene snitt de får leta efter.

De har rätt att göra som de vill med sina egna sändningar och det står mig fritt att välja att titta eller inte med andra ord.
(omformulerat: de är dumma i huvudet men har rätt att vara så)

Fast nu kanske jag är naiv i min liberala principfasthet och tilltro till marknaden.


PS/ Däremot statligt finansierade TV sändningar är en helt annan femma, där anser jag reklam borde vara helt förbjudet /DS

Leo sa...

Håller med! Produktplacering är inte störigt, till skillnad från ett avbrott. Det Top Model och Project Runway gör funkar också, nämligen att låta något företag finansiera priserna för vinnaren mot att det nämns en gång i varje avsnitt. Jag tror vinnaren i Project Runway får en Lexus-bil till exempel.

Anna Högberg sa...

Haha ja, förutom att Top Models "produktplacering" av Tyra börjar bli lite enerverande. ;-)

Mr Profit sa...

Kan inte förstå att inte fler produktplacerar... det måste ju ge otroligt mycket mer "engagement" än något miffo som jiddrar om produkten i en reklampaus som man förknippar med irritation. Vissa varor kanske blir lite svårare att få in naturligt (öh, tamponger och salvor mot analklåda?), men de flesta produkter borde ju gå bra. Sedan får man ju göra det snyggt också - XYence(?)-horandet i The Ultimate Fighter är kanske lite väl uppenbart.

Sven Tycker sa...

Nä, jag håller inte med. Jag tycker mycket illa om produktplacering. Det må vara mindre störande - men ack så förljuget. Reklam ska synas att det är reklam, inte "luras på mig". Produktplacering, textreklam i artiklar och bloggare som försöker lura oss - Nej Tack!

Anna Högberg sa...

sven, trams, vi blir utsatta för "produktplacering" konstant, till och med hemma hos vänner (säg att du är hemma hos någon och de bjuder dig på mamma scans köttbullar och har ett paket corn flakes i skåpet!)

Hur kan det vara mindre naturligt och mer störande att visa detta på film?

Folk äter frukostflingor, det är naturligt att ha hemma och visa i en scen där karaktärerna äter frukost.

Eller så kan det vara med humor som Head n Shoulders i Evolution. ^^

Om du är rädd för att bli pålurad saker av reklam som inte annonseras ut som reklam, får du nog tyvärr blunda och hålla för öronen resten av livet.

Mr Profit, hmmm, fast, är det så svårt? Egentligen? I Sex and the City så slänger Charlotte upp ett paket tamponger på bordet i ett avsnitt (när hon är upprörd över att hon inte är gravid) och i ett annat avsnitt så skvallrar tjejerna på toaletten och alla ber Carrie om tamponger. Analklåda behandlas visserligen aldrig, men det hade nog inte varit omöjligt att få in. ;-)

Men såklart, det funkar ju bara i vissa program, så helt försvinner nog inte poängen med reklam mellan program eller mitt i program.

Stella och Molly

Stella och Molly