torsdag 8 juli 2010

Bestraffning för barn att vara hos sina föräldrar?

Sossarna vill alltså utöka tiden som barn till arbetslösa och barn som får syskon ska gå i förskolan:

– Ingen ska bestraffas [med mindre tid i förskolan] för att de får ett småsyskon eller att deras föräldrar blir arbetslösa, sade Mona Sahlin.

Så, hm, jag bara undrar, det är alltså ett "straff" för barnen att vara hemma hos sina föräldrar och syskon? Föräldrar som är hemma på grund av arbetslöshet eller föräldraledighet ska alltså lämna av barnen på förskolan eller dagis 6 timmar om dagen, eftersom det är ett straff för barnen att vara hemma...? Och vi ska lägga en miljard i skattepengar på att anställa personal att ta hand om barn som egentligen inte behöver passning?

Ja, det är ju ett sätt att skapa jobb... hitta något fullkomligt onödigt att göra och finansiera detta med skattepengar.

Ursäkta mig, men om man hyser åsikten att det är ett straff för barn att vara med sina föräldrar, då bör man sterilisera sig omgående.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

14 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, mycket konstigt förslag. Är man arbetslös måste man väl ändå ha tid att umgås med sina barn. Detta visar att sossarna inte har så mycket att tänka med.

Anonym sa...

Om man inte vill ha barnen hos sig när man är arbetslös så ska man inte skaffa barn alls.

Kan föräldrar nuförtiden inte skaffa egna lekkamrater åt barnen? Gå till lekplatsen, titta efter andra barn på gatan, träffa andra arbetslösa eller lediga föräldrar med barn i samma ålder.

Läraren sa...

Om de arbetslösa föräldrarna behöver extra tid för att söka jobb kan de väl passa barnen åt varandra?

Anonym sa...

Sossarnas attityd skrämmer mig. Det är inte så mycket förslaget i sig som det du reagerar på Anna, attityden att det är ett straff för barnen att inte gå på förskola/dagis.

På min tid så var det normala att barnen var hemma eller hos släktingar. När jag och min fru arbetade så var våra barn hos farmor och farfar några timmar på dagen. Ibland turades vi om med grannen som hade jämngamla barn.

Att placera barnen på dagis såg vi som en sista utväg - någonting som vi verkligen inte ville utnyttja.

Det är skamligt att föräldrar som är hemma ska behöva mer än 15 timmars avlastning per vecka.

Mvh, Kent

Fina sa...

Jag kan iofs acceptera att en föräldraledig med en skrikande bäbis kanske behöver avlastningen, men ursäkta, varför i h-e behöver arbetslösa avlastning från sina 6-åringar?!?

Anonym sa...

mormor hade 11 syskon och ingen gick på dagis. nu klarar föräldrarna omte av att ta hand om 2...

Anonym sa...

Ujuj...
Finns många förståsigpåare här som tydligen....inte har barn själv, o framförallt!, inte tänker på barnen själva!

Jag hade min dotter på dagis i nåra år för länge sen MEN blev tyvärr arbetslös en tid.

(O det fanns INGEN morsa att lämna till osv för att förekomma nån mer förståsigpåare!)

Det betydde för MIN DOTTER att hon inte längre fick träffa sina kompisar som hon lekt med hela, (nästan), sitt liv!

Visst kunde jag klara mig själv , förutom alla underbart vettiga "kurser" som arbetsförmedlingen TVINGADE mig till, men vart faan skulle jag göra av dottern!?
Kommunen hade ju bestämt att hon inte fick vara hos sina kompisar på dagiset samtidigt som jag var tvingad att åka från henne.
Tänk er själva hur ni skulle formulera för en 5-åring att han/hon inte längre får leka med sina kompisar samtidigt som pappa MÅSTE åka bort o lära sig skriva sitt namn på en lapp eller liknande....raljera sen över lata o idiotiska föräldrar o ni visar ännu mer hur lite ni vet om hur det funkar...

Ha det
Jan

Per sa...

Måste nog hålla med Jan här. Jag har inte varit arbetslös under tiden barnen var små men jag vet hur viktigt det var för dem att få vara med sina kompisar. Jag brukar hålla med Ravenna men den här artikeln handlar lite mer om sossesnyltare än om barnen. Till skillnad från många andra tycker jag att man ska ha sina barn på dagis eller liknande eftersom de lär sig oerhört mycket om hur man interagerar med andra människor.

Eva Berglund sa...

Dagis är inte i första hand till för föräldrarna enligt min mening, utan för att barnen ska få chans att leka med andra barn. (Detta är i sin tur viktigt för barnens utveckling).

Så för barnens skull är detta ett jättebra förslag. Sen är det också bra om arbetslösa föräldrar får lugn och ro att söka jobb, och att föräldralediga föräldrar får lugn och ro de med att vila upp sig efter förlossningen och ta hand om lillasyskonent några timmar i lugn och ro.

Om man nu inte VILL ha sitt barn på förskolan (eller barnet inte vill vara där) så finns givetvis inget tvång till detta.

Anna Högberg sa...

Eva, och leka med andra barn kan man inte göra på lekplatsen eller tillsammans med grannens eller vänners barn?

Kontakt med andra barn måste inte komma från dagis.

Och jag ser ingen som helst anledning till varför vi ska använda skattemedel till barnpassning av arbetslösa människors barn.

Som skattebetalar förväntar jag mig att en person som är hemma hela dagen klarar av att själv passa sina egna barn OCH att hitta lämpligt umgänge åt sina barn.

Dagis är inte till för barnen - det är till som avlastning för arbetande föräldrar.

Ola sa...

Per och Jan, det finns ingen anledning till att barnen bara kan träffa kompisarna på dagis, och det finns ingenting som säger att barnens kompisar måste komma ifrån just dagis.

Jag håller snarare med Anna. Jag blev själv arbetslös och fick ha min dotter hemma hos mig mer. Det var lite klagolåt i början, men det tog inte lång tid att vänja sig.

Vi umgicks fortfarande med de andra barnen och Bella fick nya kompisar. När hon sedan träffade förskolekompisarna igen i ettan så hade alla mycket att berätta för varandra och överlag var det en bra erfarenhet. Jag upplevde att Bella växte av att få umgås mer ensam tillsammans med bara ett annat barn (grannens barn), och det var inte alls tokigt för familjen att hon fick vara mer hemma.

Hon blev faktiskt ett tryggare barn tack vare detta - på dagis var det alltid många barn runt omkring och om Bella inte kom överens med den hon lekte med så gick hon bara vidare och lekte med någon annan. Hon lärde sig därför aldrig att komma överens.

Jag tycker inte heller att det är vettigt att lägga skattepengar på att passa arbetslösa människors barn, trots att jag har varit där. Precis som flera skriver här ovan så finns det många alternativ till att ge barnen umgänge.

Och Jan, när pappa måste åka bort och lära sig att skriva sitt namn på en lapp så har man faktiskt rätt att lämna in barnen på dagis eller förskola, om man behöver extra tid till detta utöver de 15 timmarna.

Att barn mister kompisar är inte jätteroligt, men det händer. Om man flyttar så händer det, om livssituationen förändras så händer det osv. Man måste som förälder acceptera att barnet inte kommer att ha tillgång till samma kompisar under hela uppväxten.

Och framförallt så måste man förstå det orimliga i att använda skattepengar på att barn ska få ha vissa specifika kompisar.

Mvh, Bellas och Josefinas pappa

Anna Högberg sa...

Per, nej, det är inte bra ondgörande över sossar det här, jag anser på allvar att det är ren galenskap att beteckna det som en bestraffning att barn får vara hos sina föräldrar.

Och jag anser vidare att det är förälderns ansvar att ordna passande umgänge åt sina barn - inte statens ansvar.

Eva Berglund sa...

Anna - Det varierar säkert men gångna tiders barnrikehus med massor av ungar att leka med i omgivningen finns oftast inte. I det område vi bodde var det långt till närmsta barn, och jag kände inga andra föräldrar som råkade vara hemma.

Dagis ÄR till för barnen eftersom det finns ett antal tydliga forskningsresultat som visar hur väl barn utvecklas av att vara på dagis av tillräckligt god kvalitet.

Att barn får vara på dagis är alltså en god investering för samhället också.

Tråkigt att du tror att dagis är "barnpassning".

Anonym sa...

Som sagt,Anna o alla andra utan barn här.
Uttala er helst inte om nåt ni inte har en aning om.
För att försöka förklara då...
Jag gav min 5-åriga dotter skattekalendern för 1997 o försökte ,ÄRLIGT!!!, förklara för henne hur skattesystemet funkar/funkade...trots det gjorde hon inget annat än blev mer o mer förtvivlad för att hon inte fick leka med sina kompisar som hon i "hela sitt liv" lekt med...

Denna dumma 5-åring fattade tydligen inte ett jota om hur skattesystemet funkar o hur det drabbar....PAPPA!!

Snälla förståsigpåare...Ni kan tycka vad fasen ni vill men kom inte o kräv att BARN ska acceptera era dumheter!

Den dagen ni själva suttit o försökt förklara varför era egna barn inte ska få leka med sina kompisar...hör av er då!

O du OLA!

Som jag försökte med en liten hint i förra inlägget.
Jag hade inga alternativ!
Visst jag skulle kunnat lämna dottern till vilken snubbebanan som helst eller till A-lagarna här som inte ser ut att vara upptagna så värst mycket....O visst skulle jag kunnat lämna till kommunens avskräde/dagis som kräver DUBBLA avgiften av arbetslösa!!!

Jag hade ju för fan knappt pengar till maten, varför i helvete skulle jag tycka det var/är ok med att betala DUBBLA avgiften bara för att jag är arbetslös o INTE HAR/HADE dom pengarna??

Ni får ursäkta mig för mitt språkbruk...detta hände mig för länge sen men jag vet att det är ÄNNU svårare idag o fortfarande sitter det idioter här än idag som inte vet ett jota om vad dom pratar om...o jag blir så &%¤##" arg!

Hmmm...

Försöker lugna ner mig en stund....Så ok...Jag kan bara avsluta med att om ni har som tex Ola en ekonomi som gör att ni gladeligen utan bekymmer kan vara arbetslös med era barn så ska ni vara glada, har ni dessutom släkt eller anndra som kan passa era barn när ni INTE KAN VARA HEMMA så ska ni vara ännu lyckligare, (Är glad för dig Ola!!), dom flesta andra som som jag fick avstå att lösa ut medicin osv o som har svårt att få pengarna att räcka till mat...Skulle jag gärna vilja säga ännu värre saker om er som här "tycker" att era principer är betydligt viktigare än hur det funkar i verkligheten...

Puss o kram o
Ha det
Jan

Stella och Molly

Stella och Molly