onsdag 14 juli 2010

Att burka eller inte burka (del 2)

Är lite kluven till hela grejen med förbud mot burka / niqab. Det känns egentligen givet att man ska få gå klädd som man vill så länge det inte strider mot lokal sed eller lag.

Och problemet med burka är ju just det: det strider mot lokal sed. Vi kan inte kommunicera väl med en person som gömmer sig under ett skynke - ansiktet är en viktig del av kommunikationen. Vi är inte utrustade för att hantera kontakt med någon som finns bakom en vägg.

Att bevara sin egen religion och kultur i all ära, men man måste också hitta en balans mellan det och att anpassa sig till lokala seder och bruk. Även när det gäller religiösa uttryck. Att det finns restriktioner för hur man får klä sig är heller vare sig nytt eller ovanligt - till och med i Sverige finns det restriktioner för klädsel, t.ex. gällande var man kan traska runt i födelsedagskostym. Andra länder har andra restriktioner och självfallet respekterar man dessa.

Vanligtvis gäller restriktionerna dock att man måste vara påklädd till minst grad X - t.ex. att man måste ha någonting på överkroppen. Det finns många utstyrslar som uppfattas som "för avklätt". Burka / niqab är dock det enda plagg jag känner till i hela världen som kan uppfattas som "för påklätt".

När jag var i södra Tunisien så kom jag till viss insikt i de praktiska funktionerna med slöja - där nere var det fullt av sand och salt i luften och all exponerad hud blev 1) bränd 2) äcklig, sandig och saltig. Håret blev som svinto. Alla lokalinvånare (män som kvinnor) täckte håret. Att ha en slöja att dra över munnen så man kunde andas ordentligt utan att få lungorna fulla med sand kändes snabbt som en allt bättre idé. Där nere i nära 60 graders värme uppfattade jag slöjor som oerhört praktiska och bra plagg. Kvinnor som gick täckta såg faktiskt betydligt smartare ut än övriga. Det förvånar mig inte ett dugg att ett så praktiskt plagg som slöjan växte ihop med religionen och blev en tradition. Funktionellt, skyddande, traditionellt, religiöst - allt i ett.

Men det var som sagt i ett helt annat klimat och i en annan kultur. Det är min personliga åsikt att även muslimer måste anpassa sig till sederna dit de kommer, och här i Sverige döljer vi inte våra ansikten. Det är en del av vår kultur och en del av vår identitet. Precis lika naturligt som det är för oss svenskar att klä på oss lite extra när vi besöker ett muslimskt land, så borde det vara naturligt för besökare i Sverige att visa sina ansikten.

Frågan är om förbud är rätta vägen att gå.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

5 kommentarer:

Taura-Tierno sa...

Skulle jag besöka ett annat land skulle jag vilja få gå klädd som jag gör i Sverige. Skulle jag göra det skulle jag dock inse att jag behöva vara beredd på att inte bli lika väl bemött (tyvärr). Men jag skulle ändå vilja ha möjligheten och inte bli få böter om jag gjorde det.

På samma sätt tycker jag att det borde vara i Sverige. Folk borde få ha hur mycket burka de vill när de är ute på stan, men får ju såklart acceptera om en del människor inte är lika bekväma vid det som vid folk som visar ansiktet.

Däremot borde det vara helt upp till arbetsplatser att göra vad de vill. Förstår helt att affärer har klädkoder, och jag skulle själv inte vilja sitta och prata med en läkare eller med en polis vars ansikte jag inte kan se.

Borde ju även såklart vara som krav på att folk med burka eller liknande ansiktsdöljande plagg visar upp ansikte när de behöver identifiera sig, t.ex. om de bli stoppade i en bil, eller när de ska skriva tenta.

Anonym sa...

Mmm, arbetsplatser, skolor mm tycker jag absolut ska vara burka-fritt... hur man klär sig på stan struntar jag i, så länge jag får stirra. =)

Anonym sa...

Bränn burkorna :)

GoodBadGirl sa...

I Sverige har vi religionsfriheten, en av de mänskliga rättigheterna, och enligt Europakonventionen, artikel 9 innebär det följande:
Envar skall äga rätt till tankefrihet, samvetsfrihet och religionsfrihet. Denna rätt innefattar frihet att byta religion eller tro och frihet att ensam eller i gemenskap med andra, offentligt eller enskilt, utöva sin religion eller tro genom gudstjänst, undervisning, andaktsövningar och iakttagande av religiösa sedvänjor.
Envars frihet att utöva sin religion eller tro må endast underkastas sådana inskränkningar, som äro angivna i lag och som äro nödvändiga i ett demokratiskt samhälle med hänsyn till den allmänna säkerheten, upprätthållandet av allmän ordning, skyddandet av hälsa eller moral eller av andra personers fri- och rättigheter.

Med tanke på det här borde alla länder som antagit Europakonventionen också tillåta alla att utöva sin religion fullt ut och därför inte förbjuda vissa klädesplagg eller slaktmetoder. Ju mer tillåtande och förstående ett samhälle är ju öppnare och konfliktfriare blir det. För vad är det som säger att vårat sätt och leva, tänka är det ”rätta”!

Anonym sa...

Jag tycker att burkan förminskar kvinnan och gör henne till en slags ansiktslös varelse med ett lägre människovärde. Burkan är ett kvinnodiskriminerande plagg som befäster mannens dominerande ställning. Kvinnan blir med denna slöja mer en ägodel än en självständig människa.
Burkan fungerar inte ihop med den västerländska grundtanken om jämställdhet mellan kvinna och man. Därför borde den om inte förbjudas så åtminstone fördömas av alla som säger sig vilja ha jämställdhet mellan könen.
De som hänvisar till den muslimska religionen har fel eftersom det inte finns något stöd i Koranen för burkan. Plagget är till för att männen ska kunna behärska kvinnornas sexualitet.

Stella och Molly

Stella och Molly