onsdag 14 juli 2010

Är dataspel kultur?

Såklart det är.

Frågan är varför olika former av kultur sponsras på olika sätt, där "högkultur" såklart premieras. Och med högkultur menar jag sådan kultur som bara en liten förfinad krets är intresserad av, eller kultur som vi sponsrar lite av gammal vana.

Det kan tyckas beklagligt att vi tillbringar mer tid på Wikipedia än på musem och mer tid med att sitta och blippa på datorn är på att gå på teater och opera och mer tid med att lyssna på musik eller se på film än att läsa böcker - men i grund och botten handlar det om samma saker, nämligen hjärtat i kulturen - att förmedla historier, upplevelser och information mellan människor.

Formatet ändrar sig och är nu mer tillgängligt än någonsin, och ändå premieras de kulturella former som är mer begränsade - både kapacitetsmässigt och geografiskt. Och det är både märkligt och nedslående.

Det är också märkligt med olika moms på olika medium - t.ex. lägre bokmoms än moms på skivor.

Är det inte dags att sluta upp med att dela in kultur i fin och ful? Värdig och ovärdig? Riktig kultur och fejkad kultur? Är det inte dags att acceptera att även datorspel är kultur och borde behandlas som likvärdigt med andra kulturformer?

Om det är dataspel som borde höjas eller övrig finkultur som borde sänkas ett par snäpp är också en intressant frågeställning. Personligen kan jag ofta känna att det satsas lite för mycket på vissa former av kultur, på ett sådant vis att få får nytta av det. Det känns inte riktigt rätt att skattepengar ska användas till att sponsra underhållning åt storstadsfolk med en viss kulturell smak. Samtidigt känns det surt att använda moms som en skattekil som hindrar människor från att dela med sig av fantasier, historier och upplevelser.

Nej, nu blir det lite dataspel istället. Har precis skaffat mig Dragon Age: Origins och måste se vad som händer härnäst. Det är lika spännande som någon film.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Håller helt och hållet med. Jag var på Bukowskis förra året inför Stora kvaliteten (mer högkultur än så hittar man inte). Jag var där med mina föräldrar som tittade på alla fina tavlor och visst höll jag med dom om att tavlorna varfina men inte på något vis exeptionella längre. Jag jämförde med de scenarior som finns på min dator och som skapas i realtid i spelen - inte en bild som en tavla utan hela rörliga världar.

Dom tyckte att det var en orättvis jämförelse men jag skulle hellre ha en 40" HD skärm med hög upplösning som tog fram vackra världar och ändrade årstider och platser än en gammal dammig tavla som bara har en signatur i nedre högra hörnet och ett ruggit högt pris som tillgång. Holografi och datoranimation kommer att bli och skall bli finkultir.

Mvh
Fredrik Larsson

Stella och Molly

Stella och Molly