onsdag 23 juni 2010

Skydd mot våldtäkt?

Intressant tanke med den taggiga kondomen som ska "bita" mannen i snoppen när han försöker våldta en tjej som är förberedd, så att han måste söka vård. Påminner mig om en rolig scen i Neal Stephensons bok Snow Crash där hjältinnan har en slags liten spruta mellan benen som pumpar in stora mängder snabbverkande sömnmedel och andra droger i den som sticker in någonting utan inbjudan.

Jag är dock lite skeptisk till varianten med taggar. Borde inte en man som får taggar i snoppen bli smått upprörd och utsätta kvinnan för ännu värre misshandel? Jag kan heller inte hjälpa att minnas den lustiga scenen i Snow Crash där hjältinnan helt enkelt blir så upphetsad att hon glömmer bort att plocka ut sin lilla narkos-nål och råkar sticka sin dejt av misstag när saker och ting hettar till.

Den som kommer till ett sjukhus med en sån där tagg-kondom blir naturligtvis genast stämplad som våldtäktsman. Kondomen är ju beviset i sig - kvinnan ville inte. Men jag tror att vi kommer att få se detta verktyg missbrukas. Tänk vilket lätt sätt att bli av med en jobbig pojkvän - lura honom i säng och få honom märkt som våldtäktsman.

Eller varför inte betala någon för att märka en rival eller chef eller vem som helst som man inte vill ha i sitt liv? I ett fattigt land finns det säkerligen någon som kan ta emot pengar för att lura någon. Ska inte sex vara säkert även för männen? Ska de behöva rota runt i kvinnans underliv och kolla så att hon är "säker" innan de kör igång?

Och för den delen, tänk om våldtäktsmannen har andra preferenser? För att skydda sig, borde man inte ha en i munnen och en i rumpan också? Skapar kanske den lilla prylen en falsk känsla av säkerhet?

Nåväl, det räddar kanske någon och det är en mer kreativ lösning än t.ex. kameraövervakning. Men jag undrar fortfarande om det inte vore mer konstruktivt att dela ut pepparsprej.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

8 kommentarer:

WysiWyg sa...

Nu har jag iofs inte så mycket faktisk erfarenhet av detta, men jag skulle faktiskt bli förvånad om en man som åker på en sådan "kondom" kunde göra något annat än att flämta av smärta på en ganska så lång stund, vilket skulle kunna ge gott om tid att komma undan.

Vidare, beroende på hur stora hullingarna faktiskt är, borde det väl närmast spruta blod åt alla håll och kanter?

Och att bli oskyldigt stämplad när någon glömt ta ut kondomen tror jag är rätt liten risk för, jag utgår kallt ifrån att om en tjej gör det misstaget så kommer hon också hänga med killen till akuten för att förklara saken.

Delen där någon kan använda detta för att hämnas däremot tror jag du har en poäng med. Iofs kan man väl som kille ta för vana att alltid titta efter först. ;-)

Daniel sa...

Snow crash är för övrigt en grymt underhållande bok... Namnet på skyddsprylen var "Dentata", vilket hon i scenen du beskrev tänkte "Hmm, det var nåt väldigt viktigt jag skulle komma ihåg. Men det här är ju såååå nice...", och sen däckar Raven... ;-))

Iofs, jag gillar också Hiros utläggning om att vara en "bad motherfucker".

Anonym sa...

Men om scenariot inte är "en ensam man vs en ensam kvinna", utan det kanske är två män? Den som stod bredvid eller höll kvinnan lär ju knappast säga "way to go" när det börjar spruta blod ur brorsans penis och han inser att brorsan kommer att hamna i fängelse för våldtäkt?

Björn sa...

Inte för att det är direkt relaterat, men av nån anledning kom jag att tänka på den här gamla klassikern...

Viktualiebrodern sa...

Jag tänkte ett tag skriva en post om den där grejen, för det finns en hel patentklass med 36 patent för "Anti-rape devices".

Men så hittade jag ingen poäng att runda av det hela med. Den som själv vill gotta/förfasa sig kan göra det genom att gå in på http://se.espacenet.com, klicka "Avancerad sökning" och skriva A61F5/00R på raden för European Classification (ECLA).

Sonneth-Ehlers uppfinning har förresten nummer WO2006029420

Björn sa...

"...en hel patentklass med 36 patent för "Anti-rape devices"."

Fort, skynda innan nån patenterar vettiga värderingar... iofs, förhoppningsvis kan nån påvisa prior art där... ;-D

Anders Troberg sa...

Om man är i en sådan situation så är det sista man vill göra att eskalera våldet.

Grundprincipen om man råkar ut för sådant är att inte slåss förrän man är relativt säker på att kunna leverera ett avslutande "knockdown blow". Allt annat riskerar bara att eskalera våldet ytterligare i en situation där offret redan är i underläge. Jag tror inte att den här anordningen är en sådan avslutare.

Jag tror inte heller att det krävs läkare för att få loss den. Så jäkla komplicerat kan det inte vara, lite försiktigt micklande med en avbitare så har man nog klippt upp den ganska kvickt.

Bästa skyddet är att tänka defensivt, att se situationen innan den blir oundviklig, och därigenom undvika den. Kan man inte det, spela med och avvakta tills man kan oskadliggöra angriparen, och gör det då med full, oåterhållen kraft.

"Vidare, beroende på hur stora hullingarna faktiskt är, borde det väl närmast spruta blod åt alla håll och kanter?"

Bra kommentar, det lär öka smittrisker drastiskt.

Anna Högberg sa...

Ja, vad man verkligen vill ha är snippan full av våldtäktsmannens blod... eller?

En sådan anordning lär dessutom slita sönder eventuella kondomer som han har tagit på sig och exponera offret för alla möjliga sorters smitta i onödan.

Stella och Molly

Stella och Molly