onsdag 23 juni 2010

Mer om barnporr

Begdragare har såklart börjat haka på barnporrshysterin och använder nu folks rädsla för att bli utpekade som barnporrstittare till att sprida virus.

Anna Troberg funderar kring vad det nya tillägget till datalagringsdirektivet "Smile29" innebär för attityderna gentemot kvinnor och barn - och visst finns det anledning till oro. Propagandan är tydlig - det är helt enkelt inte politiskt korrekt och ibland inte ens socialt acceptabelt att motverka initiativ som "är till för att skydda kvinnor och barn".

Just därför är det så viktigt att granska vad som egentligen händer och vad dessa lagar och initiativ egentligen innebär och ständigt ifrågasätta vem det egentligen hjälper.

Att lagra alla google-sökningar i två år... hur skulle det (egentligen) hjälpa till i kampen mot barnporr och kvinnomisshandel?

Det som händer är naturligtvis att jag, som ibland bloggar om barnporr och därför ibland söker på detta, hamnar i en massa register som en suspekt person. Kanske kan jag till och med blir föremål för utredningar och analyser av mina surfvanor eller andra kränkningar av mitt privatliv. Samtidigt så blir kanske de verkliga offren rädda för att faktiskt söka på "kvinnomisshandel" av rädsla för att bara sökningen ska tillkalla polisens uppmärksamhet.

Det är superviktigt att den som är ett offer för t.ex. kvinnomisshandel kan söka på nätet och hitta kontakter eller hjälp och stöd från sina medmänniskor. De måste våga göra den sökningen och ha rätt att göra det anonymt, utan att registreras och analyseras. Rädslan för att polisen ska knacka på dörren om man söker på kvinnomisshandel och sedan gör ett inlägg i ett kvinnoforum där man beskriver situationen... för i helvete, det är ju en känslig situation redan från början och övervakning hjälper ingen att söka och finna den hjälp man verkligen behöver.

Övervakning leder till självcensur och att de som verkligen behöver hjälp drar sig för att söka den.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

1 kommentar:

Etu sa...

En intressant sak är ju att google aktivt optimerar sökresultaten för att ge bästa möjliga svar. Och vad jag vet jobbat för att få ner mängden porr som dyker upp.

Och med tanke på att typ 80-90% av Internet är porr så tycker jag att de lyckats väldigt bra.

Jag har aldrig under mina år på Internet någonsin stött på barnporr.

Här är det jag skrev om det :)

Stella och Molly

Stella och Molly