måndag 28 juni 2010

Frisktandvård eller fusktandvård?

Jag har ett tag varit nyfiken på det här med frisktandvård, dvs att man betalar ett fast belopp per år för all bastandvård (undersökning och hål och sånt). När jag tog tag i saken och gick till tandläkaren för att få en bedömning så blev offerten dock direkt löjeväckande - över 1800 kr om året. Inräknat det där tandvårdsbidraget på 150 kr om året.

Så höga tandvårdskostnader har jag bara haft en enda gång under 10 år, och det var när jag knäckte en visdomstand och fick dra den akut. Då kom jag upp i ca 2000 kr det året. Alltid annars har det legat mellan 450 (kostnaden för en undersökning med bidrag) och kanske 1200 (när det har varit ett par lagningar). En realistisk premie hade jag därför förväntat mig runt 800-900 kr per år.

Jag har därför svårt att förstå allt positivt prat om Frisktandvården. Som jag ser det så känns det bara som ett sätt att klämma ut mer pengar av "normala" tandvårdskunder, och för att underlätta för överväxta fjortisar som inte kan hålla i pengarna med en finansiering av sina tandvårdskostnader. Jag är dock måttligt intresserad av att finansiera tandvården för folk med sämre tänder, och jag är 100% övertygad om att jag har hamnat i fel riskgrupp (eller att bedömningskriterierna är fel).

Nej, sätt in dessa pengar och pengar från några fler onödiga försäkringar på banken istället, om du inte har turen att få en realistisk offert på din frisktandvård. Så finns det pengar när någonting händer.

Mitt råd till alla som funderar på frisktandvård är att betänka att detta inte är någonting annat än en försäkring som vilken som helst. Tänk igenom dina egna kostnader och vad som är normalt för dig, jämför med försäkringsgivarens offert och fundera över om inte pengarna skulle göra mer nytta som ett månadssparande.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

6 kommentarer:

Torbjörn sa...

Bra skrivet! Detta är ett rent försäljningsknep utformat för att lura folk att öka sina kostnader. Kan lägga till följande:

* Försäkringen tecknas normalt i anslutning till ditt senaste tandläkarbesök, detta besök får du betala ÄVEN om du tecknar försäkringen. Då man normalt sett går en gång per år är detta rent löjeväckande, ska jag betala 1800 spänn för ett år där jag med 90% sannolikhet inte behöver besöka tandläkaren alls?

* Premien sätts dessutom efter undersökningen, om tandläkarna TROR att du kommer behöva tandvård närmsta året får du en högre premie, så du kommer ändå sannolikt betala mer än själva vården du ändå hade behövt.

* Besöket som är premiegrundande borde NATURLIGTVIS ingå i försäkringen, men det gör det inte. Fult.

* Jag var hos tandläkaren i torsdags, och frågade då om jag kan teckna försäkringen i augusti, fick till svar att jag har en veckas betänketid. Så man ska bli nervös och teckna direkt, som om det vore ett erbjudande!

Ingen bonus, ingen rabatt, ingen betänketid, skitdyrt och dessutom marknadsförs det här mot unga människor. SKÄMS FOLKTANDVÅRDEN!

Anna Högberg sa...

Ja tjenare liksom, jag har precis betalat 585 kronor för undersökningen och de hittade inga hål. Jag hade ett par gropar i kindtänderna som är början till hål, men dessa har funnits där i åratal utan att förvärras. Och så hade jag lite tandsten. Yeah right att jag kommer att behöva tandvård för 1800 kr YTTERLIGARE i år, utöver de 585 jag betalade.

Ska det hela gå jämnt ut så måste jag behöva akut-dra samtliga tre visdomständer jag har kvar (en om året) samt laga ett par hål utöver det.

En ren bluff, faktiskt.

Anonym sa...

Idioterna som går på detta med motivationen att "men det är ju bara 120 kronor i månaden, det är ju inte alls mycket!" är samma puckon som köper platt-TVs på avbetalning. "Men det är ju bara 399 kronor i månaden, det klarar vi lätt!"

Tänk på att det är en avgift som man får dras med under mycket lång tid. Det lönar sig sällan!!!

Köp bara tandabonnemanget om du vet att du har problem på gång som inte tandläkaren ser.

Henke sa...

Fast det beror väl vem man går till. När jag gjorde förfrågning om det här hos min tandläkare fick jag som svar att jag bara skulle förlora på att ta det då min "riskgrupp" inte finns.. lätt undersökning vartannat år (blessed with good teeth :D) som med bidraget blir praktiskt gratis :D

Johanna Frithiof sa...

Det man inte ska glömma är att man "binder sig" för tre år, det blir alltså 1800:- X 3. Under dessa tre år får man inte byta till annan vårdgivare. Däremot fungerar avtalet så att du kan bli hänvisad till vilken folktandvårdsklinik och tandläkare som helst inom länet. Det vore spännande att läsa det finstilta i avtalet. Självklart bygger det på några saker: Så många friska som möjligt ska teckna sig, de får nämligen betala för de som man inte räknat med skulle vara sjuka. De sjuka måste ju "nollställas" först vilket innebär att deras förmodade tandvårdskostnader inom en treårs period blir minimala. Deras 1800:-/ år hjälper också till att betala för de oförmodat sjuka. Problemet för folktandvården är också att de med friskvårdsavtal har någon form av förtur vilket innebär att de som inte platsar i systemet, de med mycket stort vårdbehov, kommer att få stå tillbaka eftersom folktandvården redan nu på många orter har svårt att fungera p.g.a personalbrist...win/win..? nä knappast. Öppna istället ett tandvårdskonto t.ex. genom Praktikertjänst AB, sätt in lite mer om året än dina kostnader normalt brukar vara. Man får ränta på pengarna och en kredit om man vill.Om pengarna behövs till annat kan man ta ut dem, de är inte låsta. Man bör tänka sig för innan man låser sig till att betala 1800:- eller mer för att bekosta någon annans tandvård tycker jag. Risken att man har tandproblem som man själv vet om men som tandläkaren inte ser är mycket liten...En verklig risk är dock att du själv har ett problem som du vill ha åtgärdat men som visar sig inte ingå i friskvårdsavtalet!

Anna Högberg sa...

Över ett år har gått, för övrigt... och jag har spenderat ca 500 kronor på tandvård. Hurra för att inte ha frisktandvård! Jag har sparat 1300 kronor!

Stella och Molly

Stella och Molly