onsdag 23 juni 2010

Ära eller censurera Thailands konung?

Jag besökte nyligen Thailand och någonting som man såklart kommer i kontakt med till höger och vänster är naturligtvis kungen. Överallt finns det idolbilder eller statyer av honom, till och med på de mest enkla ställen. Vi var på bio vid ett tillfälle för att se Prince of Persia (faktiskt riktigt bra film!) och bioupplevelsen inleddes med en typ fem minuter lång rulle titulerad "ära Thailands konung". Hela biografen ställde sig då högtidligt upp och tittade andaktsfullt på bilderna av kungen som vinkade till folket, var snäll mot småbarn, solade sig i beundrarnas glans, poserade under fladdrande flaggor... ja, ni vet.

Vi såg också ett inslag på någon nyhetskanal om att det nu skulle bli hårdare tag mot illegala sajter på nätet... i första hand sådana som motverkade monarkin. Ballt. Sedan visade de också bilder från ett Internetcafé där det satt ett gäng småfeta thainördar och chattade på nätet. Jag är inte superinsatt i de thailändska lagarna, men jag har förstått det som att det är riktigt riktigt dåligt att underminera monarkin genom att ifrågasätta kungen eller säga elaka saker om honom.

Censur är ett farligt redskap på Internet, just för att det är möjligt. Men det är också extra farligt på grund av Internets internationella natur. Skulle jag t.ex. lägga upp en nidbild av Thailands kung på min blogg så skulle den troligen blockades i Thailand, men jag skulle inte kunna ställas inför rätta eftersom jag är svensk och lever i Sverige under svenska lagar.

Men det gör också att jag inte kan opponera mig mot censuren. Jag kan inte försvara mig mot att bli tystad i olika delar av världen. Troligen kommer det aldrig till min vetskap att jag har blivit censurerad.

Tänk vad bra det vore om de där mystiska makterna som censurerar saker och ting var tvungna att berätta för folk när de blir censurerade. Eller kanske man måste börja i andra änden? Finns det några redskap som kan surra runt på nätet, testa accessen till min blogg från alla möjliga länder och tala om för mig var någonstans jag är blockerad?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer:

Stella och Molly

Stella och Molly