onsdag 28 april 2010

Varför inte utnyttja resurserna bättre istället?

Dagens gästämne: skattehöjningar.

Jag blir mest förbannad när den rödgröna röran börjar lova skattehöjningar. Det är rena galenskapen. Hur kan man ens fundera skattehöjningar i ett sånt här läge, när vi dels redan har bland världens högsta skatter och precis håller på att ta oss ur en lågkonjunktur, dvs att arbetsmarknaden behöver all stimulans den kan få?

Jag arbetar med logistik - det betyder att jag tillbringar 8 timmar per dag med att få saker och ting att fungera bättre, billigare och mer effektivt. Det övergår mitt förstånd varför man ska HÖJA skatterna när den nuvarande nivån inte används optimalt.

Städa i huset innan ni bygger till fler rum för att få mer utrymme!

Det finns tydligen pengar till att bygga onödiga arenor trots att skolan går på knäna, det finns resurser till att försköna torg medan gamla tvingas leva med bristfällig vård. Gymnasieskolorna får resurser till att försöka lära ut tyska, fiolspel och fysik till elever som vill bli plåtslagare och svetsare och skulle behöva en lärlingsutbildning. Det finns resurser till både det ena och det andra, och man upprepar om och om igen ordet "neddragning" som någonting negativt.

I min värld finns det bara en enda anledning till varför man skulle höja skatterna - att den nuvarande skatten var utnyttjad optimalt redan.

Det är den så in i helvete inte.

Jag står helt oförstående inför varje vi inte har två seriösa skattesäkningsalternativ att rösta få i det här valet. För i helvete, politiker, varför funderar ni inte över hur man kan använda de resurser ni redan förfogar över på ett bättre sätt istället för att debattera hur mycket mer ni ska ta av folket?

Att rösta på högern i det här läget är tämligen uteslutet för mig eftersom det skulle innebära att jag stödde deras avskaffande av privatlivet, och att rösta på vänstern i det här läget är minst lika uteslutet eftersom det skulle innebära att jag stödde deras vansinniga slöseri med resurser. Och dessutom är de precis lika illa när det gäller privatlivet.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

8 kommentarer:

Anonym sa...

Lugn i stormen. Skattehöjningarna rör endast de som har en månadslön på över 40000 kr per månad. Något som borde exkludera merparten av piratpartiets väljare.

Hama sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Hama sa...

och det är av denna anledning som jag hoppas att SD stannar utanför och PP stöttar fortsatt alliansstyre i höst. Det är dock något som kommer avgöras då när vågmästarstrategin pekar ut vilken samarbetspartner vi kommer att ev. få. Det är mycket enklare att stänga igen lite onödiga myndigheter i stället för att höja skatten. Spontant tänker jag på diverse propagandamyndigheter och hårdare krav på svenska kyrkan som kan spara enorma summor som kan gå till att öka det ekonomiska utrymmet för företag att anställa och att stärka välfärdens kärna

Ravenna sa...

ANonym, det är inte bara inkomstskatter som rödgrönbajsröran föreslår, det är även höjningar av alla möjliga andra skatter, t.ex. bensinskatten. Man ska få dra av lite mer på deklarationen för jobbresor, men det finns många resor som man gör utanför jobbet, som t.ex. till dagis eller till affären eller till vänner och familj - det är en skatt som direkt drabbar människor som är beroende av sin bil i vardagen, och som såklart hårdast drabbar de som har dålig ekonomi och lågavlönat jobb men ändå behöver bil för att kunna fungera i sin vardag.

Fredrik Larsson sa...

@Anonym

Vart har du fått dom sirroran ifrån??

Källa tack - Det jag har hört är att det gäller sk. höginkomststagare dvs. personer med en månadslön på över ca: 27.000:- Detta enl. Sahlins uttalanden igår på SvD och DN.

Mvh
Fredrik Larsson

Patrik sa...

@Ravenna: Jag håller helt och fullt med om att det finns massor under det statliga paraplyet som behöver optimeras. MEN, anser du verkligen att högerblocket är bättre på detta än vänsterblocket?

Visst gör de skattesänkningar, men det finansieras väl mest genom att de lägger ned samhällsfunktioner? D.v.s. de ger inte mer för samma pengar, utan mindre för mindre pengar.

Anonym sa...

Om man röstar på Piratpartiet vet man inte vilket av blocken man kommer stödja. Därför kan inte jag rösta på Piratpartiet. Kan nämligen inte tänka mig att rösta på ett parti som kanske kommer att stödja vänsterblocket.

Ravenna sa...

Patrik, ja det anser jag absolut att högern är bättre på.

Anonym, att vi möjligen kan samarbeta med vänsterblocket ser jag som något traumatiskt för mig personligen. Min mardröm är att hamna som riksdagsledamot för PP i vågmästarställning ihop med sossarna.

Blir det så, då blir det ett betydligt tyngre arbete.

Stella och Molly

Stella och Molly