tisdag 13 april 2010

Socialdemokraterna vill starta angivarkulturen i skolan

Jag läste idag i Aftonbladet om att sossarna med Bodström i spetsen vill uppmuntra skolbarn att ange varandra till polisen.

Är det fler än jag som får flashback till Running Man, där regimen gör reklam riktad till barn om att oktober är en bonus-månad och de tjänar extra poäng om de anger en familjemedlem?

Hur som helst, jag tror nog att intentionen är god - man vill sätta ett ansikte på farbror polisen och öka förtroendet, men jag tror att det kan få precis motsatt effekt och skapa en otrygghet i skolan, om barnen börjar känna att de ska spionera på varandra och utsätts för olika former av grupptryck som tvingar dem att ange sina kamrater.

Jag ser helt nya former av mobbing framför mig, och dessutom kan man fråga sig varför eleverna alls ska ha med polisen att göra. Det finns gott om personal på skolan att prata med om man uppmärksammar något skadligt beteende, t.ex. kan man tala med en lärare, kurator eller skolsköterska, som också kan hjälpa eleven att kontakta polisen om det behövs. Att gå till polisen är en allvarlig sak - är det inte bättre att man uppmuntrar eleverna att tala med personalen på skolan i första hand?

Nej, jag tror att man i sann sosse-anda försöker trolla bort symptomen och inte tacklar de verkliga problemen. Varför är det ett oroligt klimat i skolan? Kanske man istället borde fundera på att fixa problemen?

Jag tror att mycket skulle förbättras om:
1) Resurser fördelades om, bort från onödig byråkrati och sju rektorer på en enda skola, till lärare och annan elevnära personal.
2) Undervisningen nivåindelades så att de långsamma får ta sin tid och de snabba får intellektuell stimulans - det skapar ett bättre studieklimat för alla.
3) De som inte klarar av målen i tredje klass helt enkelt får gå om tredje klass - att barnen slussas vidare trots att de inte kan följa med i undervisningen skapar verkligen noll och inga möjligheter.
4) Innehållet i undervisningen anpassas bättre till sin samtid. Kanske är det mer relevant att lära sig att navigera Internet, än att lära sig att hacka en paprika och rabbla Afrikas geografi.
5) Inga mer åldersblandade flumklasser.
6) Betyg redan från lågstadiet, så att betygen avdramatiseras och det blir tydligt för alla inblandade vad eleven kan och inte kan.
7) Inga övervakningskameror, drogtester eller personliga angivarsnutar till varenda 6-åring.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

3 kommentarer:

Johan sa...

Sedan finns det ett jätteproblem med att skolan så gott som aldrig går vidare till polisen ens med grovt brottsliga saker, utan agerar som en egen liten värld. Angiverisystem är dåligt, men allvarliga brott ska anmälas, och så sker inte med hjälp av skolpersonalen, som nästan alltid vill hålla det inom skolans egna ramar.

Viktualiebrodern sa...

Och den skolpersonal som faktiskt anmäler blir sedan i typfallet mobbad av rektorn...Och/eller blir mordhotad av den anmäldes Brosssscha.

Hama sa...

populism är ack så lockande men oerhört destruktivt. Det är ju ganska uppenbart att ingetdera av blocken kommer att sätta effektiviteten främst på justitiedepatementet utan det är popultistiska batonger som vinar i luften. Behovet av oss i PP har aldrig varit tydligare

Stella och Molly

Stella och Molly