torsdag 15 april 2010

Om nyheter på nätet och att tjäna pengar på vulkaner

Idag skriver DN om nyheter på nätet och Googles VD spånar idéer kring hur man ska kunna tjäna pengar på nyheter på nätet.

Personligen tror jag att man måste dela upp nyheter i olika kategorier och acceptera att man inte kan betalt för alla kategorier av nyheter.

Att ta betalt för nyheterna om vulkanutbrottet på Island känns till exempel dödfött. Såtillvida man inte är vulkanofil och vill betala extra för att få enormt exklusiva bilder så är det en "allmän nyhet" och kunskapen om vulkanutbrottet sprider sig på nätet likt kaniner som förökar sig. Ingen har något intresse av att detaljerna kring naturkatastrofen ska hållas hemliga.

Om man däremot tar information om vilka aktier som är bra att satsa på, så är det ett klockrent exempel på nyhetskunskap som folk 1) är villiga att betala för, då de potentiellt kan tjäna pengar på den och därmed ser som en investering, och 2) ser som positivt att informationen inte finns allmänt tillgänglig, dvs att begränsningen skapar ett mervärde.

Eller också kan man satsa på applikationer och nätverk i kombination med nyheterna, till exempel som Aftonbladets viktklubb som dels är ett nätverk och dels har användbara applikationer för den som försöker gå ner i vikt. Har man de där extragrejerna så betalar folk - det gör de inte för en vanlig "så går du ner 3 kilo på 3 veckor"-artikel på nätet - sådana finns det fler av än jag ids räkna.

Man måste satsa på exklusivitet om man vill kunna ta betalt för innehåll på nätet - mervärdet som begränsningarna skapar, applikationer, smala nyheter riktade mot segment av marknaden som inte tillfredställs av "allmäna nyheter" (t.ex. vulkanofiler) osv.

För mig personligen så har intresset för nyheter definitivt ökat av att de finns tillgängliga gratis online. Jag kan nämligen aldrig tänka mig att betala för allmäna nyheter. Aldrig. Kostar det så är det ointressant. Däremot så arbetar jag med inköp av transporttjänster, och att rätt annons når mina ögon i rätt ögonblick kan bokstavligt talat innebära miljonaffärer. Kanske är det då viktigare att man når mig och att jag tittar på annonser, än att man tvångt måste pungslå mig på en prenumerationsavgift.

Nu är ju inte alla inköpare på stora företag, men det spelar mindre roll. Det är bara ett exempel av många på hur annonsörer kan tjäna på att synas i samband med nyhetsmaterial.

Nu idag hade det till exempel varit fucking jävla guld värt att se en annons från någon transportör i SvD eller DN eller Expressen eller Aftonbladet, som hade speciallösningar på problemen med gods från Norrland som uppstod när askmolnet drog in över Sverige. Hallå, varför startade ingen transportör en lastbil uppe i Piteå, som skulle köra söderut till Stockholm och kunde plocka gods längst vägen som satt fast på flygplatserna?

Hade en sådan annons nått mina ögon idag när jag läste artiklarna om vulkanaskan så hade jag kysst det företagets fötter. En sådan annons på nätet i anslutning till nyheterna om askmolnet hade varit guld värd för mig.

Snabba ryck och riktad annonsering baserat på innehållet i nyhetsartiklarna är epic win.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Ville bara skriva ett litet kommentar och onska dig all gott. Keep up the good work!

Stella och Molly

Stella och Molly