torsdag 1 april 2010

IPRED är fail

Idag rapporterar SvD att Ipred är fail.

Kontentan av det hela är:

1) Lagen används knappt
2) Lagen krockar eventuellt med annan EU-lagstiftning och kan därför vara oanvändbar
3) Effekten på fildelningen har varit icke-existerande, allt tyder på att den fortsätter precis som vanligt eller till och med ökar
4) Att CD-försäljningen har gått uppåt kan bero på många olika saker, kanske till exempel på Spotify, som möjliggör lätt provlyssnande även för folk som vanligtvis inte fildelar
5) Vi har (ännu) inte fått några faktiska fall med utpressningsbrev

Som en reflektion kan jag också tillägga att IPRED-lagen naturligtvis fortfarande är integritetskränkande genom sin existens. Vi kan inte ha lagstiftning som är integritetskränkande, bara för att den i praktiken inte används så mycket just nu.

Personligen tycker jag att Ephone m.fl. har skött det hela ypperligt. IPRED-lagen har effektivt motarbetats på rätt sätt, och under det senaste året har det visat sig om och om igen hur värdelös och korkad den här lagstiftningen är.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

1 kommentar:

Fredrik Larsson sa...

Njae - vi vet inte om den är FAIL än eftersom den inte varit uppe i högsta instans. Sedan har jag inte några integritetsinvändningar mot IPRED utan mina invändningar baserar jag på att det inte är förenligt med det rättssamhälle vi säger oss idag att ge parter i ett mål polisiär makt.

Mvh
Fredrik Larsson

Stella och Molly

Stella och Molly