måndag 19 april 2010

The Ark visar vägen!

Jag vill idag rikta ett stort, glatt pirat-YARRR till The Ark, som släpper sin senaste skiva på ett kreativt sätt, som inte bara är lurigt och roligt, utan också visar att de tänker helt rätt och att vi har några märkliga problem med kulturmomsen.

Problemet är nämligen att det är 25% moms på skivor, men bara 6% på böcker och tidningar (som tydligen är en finare folk av kultur). Alltså trycker de en tidning, som innehåller tillräckligt med reklam för att finansiera inspelningen av skivan, och bifogar en skiva till tidningen. Då kan man sälja tidning + skiva för ett mindre pris än bara en skiva skulle kostat. Dessutom slipper man skivbolag och onödiga mellanhänder.

Fucking jävla genialt, grabbar!
- Det är dags att tänka positivt. Man måste ge nåt extra till alla de som är beredda att betala för musik. Man kan inte ta för givet att folk ska betala utan vidare längre.

Också helt rätt tänkt. Nej, man kan inte ta för givet att en skiva säljer för 189 kronor bara för att man fjärtar ut den. Folk kan ladda ner numer, eller testlyssna på Spotify. Att betala 189 spänn för en plastbit med några låtar på är såååå 90-tal. Ute, kaputt, inte att tänka på.

Då måste man:
1) Pressa priserna
2) Skapa mervärde
3) Tänka nytt och inte förutsätta att gamla metoder fungerar.

The Ark lyckas i mina ögon med alla tre.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

4 kommentarer:

OlofB sa...

Den tidningen måste ägas! :)

Markus "LAKE" Berglund sa...

/cheer

Anonym sa...

The Ark "slipper" inte skivbolag. De jobbar denna gång med Universal Music.

Caspian Rehbinder sa...

De är dock inte bundna till eller ekonomiskt beroende av skivbolag på samma sätt.

Jag har också skrivit om detta lovvärda initiativ:
http://caspianrehbinder.wordpress.com/2010/04/20/the-ark-utmanar-forsaljningsnormer/

Stella och Molly

Stella och Molly