onsdag 10 mars 2010

Det går inte så bra för Spotify?

Enligt Aftonbladet så går det ganska dåligt för musiktjänsten Spotify, rent ekonomiskt. Typ 32 miljoner i förlust. Lady Gaga's låt Pokerface har spelats en miljon gånger och för det fick hon strax över tusen spänn.

Saker jag inte förstår är:

1) Varför folk lyssnar på Pokerface på Spotify - när eländet går på radion dagarna i ända. La la la pokerface la la la för i helvete! Om jag hör den en gång till så tror jag att jag freakar ur som Knatten och exploderar.
2) Hur man kunde räkna med att man skulle gå med 200 miljoner kronor i vinst på 500 miljoner omsättning. 200 mille är en jävla massa pengar om man räknar VINST, vilket alltså är det man vill kvar efter att man har betalat artisterna, mellanhänderna och teknikerna. Spotify hade alltså som ambition att behålla 40% av det man drar in. Riktigt ambitiöst måste jag säga. Men inte underligt då att det inte blir något över stackars Lady Gaga.

Nä, jag står fast vid åsikten att Spotify är fail. Det kommer snart bättre tjänster som ger artisterna bättre villkor - om artisterna bara vågar räcka långfinger åt sina bolag när det kommer till nätdistribution.

Och tusen spänn för Pokerface är tusen spänn för mycket. Lady Gaga borde betala MIG tusen spänn per öra varje gång hon spelas på radio för att jag utsätts för hennes tjatiga "sång" som sätter sig på hjärnan och gnager som en elak parasit.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

7 kommentarer:

Markus "LAKE" Berglund sa...

40% vinstmarginal är väl inte så illa, men de har en bit kvar till Com Hem då. De brukar ligga på 42-44% vinstmarginal.

Men så levererar de en undemålig tjänst som de tar ut överpriser för också. Spotify verkar ju ha ambitionen att leverera en bra tjänst som kunderna gillar. :-)

Anonym sa...

Jag tror inte Aftonbladet är en bra källa till information. Exempelvis inser man efter några ögonblicks betänketid att Spotify har rasande krav på investeringar i hårdvara allt eftersom de släpper på flera personer. Ska den expansionen göras så måste Spotify ha god vinstmarginal. Kan även vara värt att fundera på att Spotify uppnådde 70% av den planerade ökade omsättningen på 700 ggr.
/Fiery Spirited

manen sa...

om jag kommer ihåg rätt så har skivbolagskartellen(the big four) någonstans mellan 10 och 50% av aktierna i Spotify samt är de som inkasserar mest pengar när en artists låt spelas :/

har tyvärr inga källor just nu

hjalle sa...

1000 kr för en miljon spelningar är väl inte så farligt?

Medelsvenson lyssnar i snitt 2.33 timmar om dagen på radio så om Pokerface spelas en gång i timmen så ger detta nästan 20miljoner (8*2.5 lite höftat) lyssningar om dagen.
Så om hon sulle få lika bra betalt för radion skulle gaga tjäna nästan 20000 om dagen bara för sverige.

grey sa...

Så vitt jag vet är omsättning hur mycket pengar som flödar in i ett företag + hur mycket pengar som flödar ut ur det. I princip alltså hur mycket ekonomisk "fart" företaget har. Siffran säger dock inte ett smack om vinst eller förlust, utan används mest för att låta imponerande.

Willis sa...

@grey: Njae, med omsättning menas ett företags eller en organisations totala försäljning (såväl kontant som fakturerad) under en viss period, vanligen per år.

I övrigt instämmer jag till fullo med Ravenna om att Gaga-ladyn borde betala oss för att tvingas lyssna på henne!

Anonym sa...

För att vi inte lyssnar på radio. Jag har aldrig hört den annat än på Spotify.

Stella och Molly

Stella och Molly