onsdag 10 februari 2010

Stockholmsmisstag

Idag var jag i Stockholm, dels i affärer och dels för att bli fotograferad inför Piratpartiets riksdagskampanj.

Jag har ett par reflektioner angående misstag som man kan göra i Stockholm:

1) Tydligen är T-centralen och centralen två helt olika saker. Jag stämde möte vid centralen och ställde mig vid T-centralen. Det var dåligt. För att minnas detta misstag skall jag framöver påminna mig själv om skillnaden mellan sprit och T-sprit.

2) Jag hänvisade vid två separata tillfällen till tunnelbanan som "spårvagnen", på min vackra västgötska dialekt som går åt det göteborgska hållet. Den första gången klarade jag mig undan med lite skratt, men när jag senare på dagen frågade en slumpvis människa om spårvagnen gick till centralen så fick jag en väääääldigt märklig blick följd av en låååång tystnad, i vilken jag hörde de osagda orden: "Åk hem till Avenyn med dig, utböling!"


Jag vill nu varna andra för att göra samma misstag. Eller, egentligen inte. Jag skulle gärna vilja vara närvarande när en stockholmare gick fram till en riktigt stor göteborgsk knutte och frågade på tydligaste stockholmska efter tuben.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

8 kommentarer:

Jonas sa...

Trist bemötande.

Vi har faktiskt en spårvangsbana också, den är väldigt kort men den finns. Den får ut till Gjurgården.

Anonym sa...

Vi har två. Den andra går mellan Alvik och Sickla.

Anonym sa...

Spårvagnar är skit. Livsfarliga och långsamma plus att de vägarna sabbas av spåren. /Anders (cyklist)

Anonym sa...

Kanske en liten tröst, men vi stockholmare blir minst lika illa bemötta i göteborg... puckon finns överallt!

T.ex. blev en vän nekad inträde av en dörrvakt i göteborg med motivering att det stod "Stockholm - den Kungliga Hufvudstaden" på hans tshirt.... var tydligen väldigt provocerande.

Anna Högberg sa...

Äh så blodigt var det inte, det var mest roligt att observera att dessa motsättningar mellan öst och väst fortfarande existerar. =)

handelsehorisont sa...

Var ligger Stockholm?

Winterbay sa...

Det tog mig drygt 6 månader i Stockholm innan jag slutade kalla Tunnelbanan för Spårvagn på en regelbunden basis. När jag nu efter 2 år flyttade tillbaka till Göteborg har jag kommit på mig själv med att kalla Spårvagnen för Tunnelbana ibland.
Man får alltid lika konfunderade blickar när man gör en slik felsägning, oavsett i vilken av städerna man är :)

Laszlo Donat sa...

För att vara saklig tunnelbanan är ju en spårvagn! Det går ju vagnar på räls eller hur? Det kan förekomma att spårvagn går i tunnel eller hur? Det mesta av Stockholms tunnelbana går inte i tunnel eller hur? Men om man nu har döpt barnet eller tunnelbanan (ovanligt ful namn, jämför bara med "metro") då förväntas det att använda rätt namn! Stockholmaren är inte van vid att folk ställer frågor eller att folk pratar, det gör man i mobilen vanligtvis. Därav tystnaden och den märkliga blicken! Var noga med "sprit" och "T-sprit"

Stella och Molly

Stella och Molly