onsdag 10 februari 2010

Spotify vattnas ur?

Warner bryter samarbetet med Spotify och Last.fm. De vill inte längre att deras musik ska finnas tillgänglig gratis och vill istället satsa på betaltjänster. De tror inte att det ligger någon framtid i gratistjänster.

Det tror inte jag heller, om de stora aktörerna ska bete sig på detta vis. Risken finns att fler följer i Warners spår, fegar ur från gratistjänsterna och själva satsar på mer eller mindre misslyckade försök att sälja nedladdningar själva.

Låt mig dela med mig av detta lilla korn av vishet:

Gratisanvändarna är inte intresserade av att betala, och om ni inte tillhandahåller en tjänst som fyller deras behov så kommer de att använda sig av alternativa tjänster. Dvs dela musiken med varandra.

Tänk er att Bonnier drog sig ur samarbetet med biblioteken, gjorde hela sitt sortiment otillgängligt för utlåning och startade ett eget hyrbibliotek. Vilken höjdaridé. Eller?

När man väl har vant sig vid att kultur är fritt tillgänglig så kan man inte vrida tillbaka tiden. På gott och ont. Hänger man inte med i utvecklinen så är det ett välförtjänt bye-bye.

Alla (förutom distributören) förlorar på att kulturen inte finns fritt tillgänglig på nätet. Både artister och publik.

Personligen tror jag att Spotify är en bubbla. Det är hett nu, men jag tror att det kommer att vara lika ute som Lunarstorm innan det ens börjar närma sig att komma upp i samma funktionalitet som vilken laglig torrentsajt som helst.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

9 kommentarer:

Nicke sa...

Att hylla torrent framför Spotify är ungefär som att hylla mopeden framför bilen. Just funktionaliteten är ju området där Spotify vinner överlägset mot torrentsajterna. I just den aspekten tror jag knappast du har stöd ens från de mest inbitna piratförespråkarna.

(Spotifys utbud är för övrigt också dubbelt så stort som den bästa musiktorrentsajtens utbud.)

Ravenna sa...

Nicke, där är vi inte överens. =) Spotify låter mig t.ex. inte lagra låtar eller flytta dem mellan medium eller kommentera, plus att sökfunktionen är skit och låtarna är dåligt uppmärkta och kategoriserade.

Jag undrar också hur du tänker när du säger att Spotifys utbud är dubbelt så stort? Det är begränsat och kan aldrig mäta sig med ett obegränsat utbud.

Anonym sa...

Jag undrar också hur du tänker Nicke? Jag hittar inte mycket av den musik jag vill lyssna på på Spotify. Dessutom kan jag inte spara låtarna som jag vill. Så jag skulle vilja säga att oändligheten slår det begränsade utbudet.

Anonym sa...

Jag undrar också hur du tänker Nicke? Jag hittar inte mycket av den musik jag vill lyssna på på Spotify. Dessutom kan jag inte spara låtarna som jag vill. Så jag skulle vilja säga att oändligheten slår det begränsade utbudet.

Tobias Jernér sa...

Artister som drabbas och inte längre kommer kunna lyssnas på:

Utländska

# Al Jarreau
# Alain Clark
# Alanis Morissette
# Alesha Dixon
# Allen Toussaint
# Amadou & Mariam
# Ash
# Ashley Tisdale
# Avenged Sevenfold
# Beatsteaks
# Bee Gees
# Bigbang
# Bill Frisell
# Billy Talent
# Brad Mehldau
# Cassie
# Charlotte Gainsbourg
# Chris Isaak
# Chris Rea
# Cidinho & Doca
# Crosby, Stills, Nash & Young
# Cute Is What We Aim For
# Damien Rice
# Daniel Powter
# DAY26
# Dead By Sunrise
# Death Cab For Cutie
# Disturbed
# Donkeyboy
# Drama
# Dream Theater
# Eagles
# Enter Shikari
# Enya
# Eric Benet
# Eric Clapton
# Eric Hutchinson
# Estelle
# Evermore
# Faith Hill
# Faith No More
# Fedde Le Grand
# Flaming Lips
# Fleetwood Mac
# Flo Rida
# Foals
# Frank Sinatra
# Gallows
# Get Cape. Wear Cape. Fly
# Gnarls Barkley
# Gram Parsons
# Green Day
# Ida Corr
# Ironik
# J.J. Cale
# James Blunt
# Jason Mraz
# Jay-Z
# Jesus And Mary Chain
# John Coltrane
# Josh Groban
# Joshua Radin
# Joshua Redman
# Joshua Rifkin
# Joy Division
# Justice
# Kap Bambino
# Kid Rock
# Kiss
# Kronos Quartet
# Laura Izibor
# Laura Pausini
# Led Zeppelin
# Linda Ronstadt
# Lindsey Buckingham
# Linkin Park
# Little Boots
# Lupe Fiasco
# Maino
# Manu Chao
# Mastodon
# Metronomy
# Michael Bublé
# Muse
# MUTEMATH
# My Chemical Romance
# Neil Young
# New Order
# P. Diddy
# Panic At The Disco
# Paolo Nutini
# Paramore
# Pat Metheny
# Pearl Jam
# Pendulum
# Pete Yorn & Scarlett Johansson
# Pitbull
# Primal Scream
# Prince
# Queensryche
# R.E.M.
# Rachael Yamagata
# Randy Newman
# Ray Charles
# Ray LaMontagne
# Real Ones
# Red Hot Chili Peppers
# Rilo Kiley
# Rob Thomas
# Rod Stewart
# Rush
# Ry Cooder
# Scarlett Johansson
# Scooter
# Seal
# Sean Paul
# Seasick Steve
# Shinedown
# Silversun Pickups
# Simple Plan
# Steve Earle
# Stevie Nicks
# Streets
# Switchfoot
# T.I.
# Taking Back Sunday
# Talib Kweli
# Tegan And Sara
# The Baseballs
# The Darkness
# The Doors
# The Enemy
# The Grateful Dead
# The Monkees
# The Pogues
# The Pretenders
# The Replacements
# The Smiths
# The Soundtrack Of Our Lives
# The Subways
# The Used
# The Virgins
# Tim Buckley
# Tim Mcgraw
# Tom Waits
# Tommy Tokyo & Starving For My Gravy
# Tracy Chapman
# Traveling Wilburys
# Trey Songz
# Union Square
# Van Halen
# Van Morrison
# Wilco
# Yohanna
# Zero 7

Svenska

# Andreas Johnson
# Arash
# Asha Ali
# Basshunter
# Björn Afzelius
# Christer Sjögren
# Cornelis Vreeswijk
# Fernandoz
# Hedins
# Hoffmaestro & Chraa
# Jessica Andersson
# Jontez
# Kobojsarna
# Laleh
# Lasse Stefanz
# Magnus Carlsson
# Mats Bergmans
# Matz Bladhs
# Mikael Wiehe
# Molly Sandén
# Måns Zelmerlöw
# NEXX
# Nisse Hellberg
# Olle Ljungström
# Pernilla Andersson
# Robert Wells
# Scotts
# Smurfarna
# Streaplers
# The Sounds
# Thorleifs
# Titiyo
# Uno Svenningsson
# Willy Clay Band

Anonym sa...

Cornelis Vreeswijks spöke var inte motiverat att skapa ny musik utan ersättning.

steffe sa...

Tråkiga med spotfy man vet aldrig vad man får utbutdet ändras hela tiden. Vill inte betala för någonting som jag inte vet att jag har tillgång till. om jag prenumererar så blir det mycket pengar 1200 kr på ett år, om jag inte kan göra vad jag vill med musiken så lyssnar jag hellre gratis på piratebay och sedan går på musikfestival för pengarna.

HenrikG sa...

Funktionaliteten ær ju just det som ær bættre med spotify.. vill man høra en låt ær det førbannat mkt enklare o starta spotify æn o dra igån en nedladdning av en torrent innan man kan lyssna.

Att alla låtar inte finns ær en annan sak.

Att vara tvungen att ha samma låtar på hårddisken och dessutom på flera stællen kallar inte jag funktionalitet, utan en førbannelse.

Ludophile sa...

Henrik: Skaffa Simplify Music, då kan du lyssna på din (och upp till 30 vänners) salmade musik var du än befinner dig, Minst lika enkelt som Spotify och med ett bättre utbud (i alla fall när det gäller mig och mina vänner).

Nicke: Har du någonsin försökt jämföra sökningar på What.cd med motsvarande på Spotify? Gissa vem som förlorar storstilat.

Stella och Molly

Stella och Molly