fredag 19 februari 2010

IT som skolämne?

Folkpartiet vill stärka IT-utbildningen i grundskolan. Det tycker jag är ett bra förslag.

Jag jobbade under mina studier som lärarvikarie till och från i 7-8 år, ibland på heltid en termin och ibland strötimmar här och var. Jag har sett mycket, och besökt de flesta skolor i Linköping med omnejd. Jag kan vittna om att datorerna inte riktigt har funnit sin plats i undervisningen än.

Jag upplevde ofta att de andra lärarna visste för lite om datorer, men antog att eleverna visste mer och släppte därför ofta eleverna helt fria när det kom till datorer. Lärarna hade ofta problem med att granska och värdera det som eleverna sedan producerade. En del såg inte skillnad på fem minuters kopieringsjobb och fem timmars eget skrivande.

Eller så hade man viss datorundervisning, men den var uppbyggd på ett så underligt vis att man inte riktigt träffade någon målgrupp - att lära sig använda Word var komplicerat för vissa och helt oerhört frustrerande lätt för andra. Det fanns sällan något utrymme för att tillgodose olika kunskapsnivåer, och ofta föregicks inte datorundervisningen av en maskinskrivningskurs. (Jag har bevittnat pekfingervalser hos ungdomar långt upp i högstadieåldern).

Internet och datorn fungerar inte riktig så att man bara kan slänga in en 10-åring i den världen och förvänta sig att hon kan skriva snabbt, söka kunskap, sålla i kunskapen och tillgodogöra sin kunskapen samtidigt som hon ska lära sig att behärska vår tids i särklass viktigaste sociala och kunskapssamlande verktyg.

Jag tror att det skulle vara hälsosamt att ha IT som ett eget skolämne och integrera det bättre i undervisningen, och jag tror att Piratpartiet skulle kunna ha en hel del att bidra med där. Att se Internet som ett verktyg för kunskap och kommunikation är bra, men ska detta in i undervisningen så behövs också perspektiv på Internet som en demokratisk grund, yttrandefrihetsperspektiv, etiska perspektiv och säkerhetsperspektiv. Och då pratar jag inte bara om säkerhet från virus och grooming, utan också om säkerhet från övervakning och kartläggning av vanor.

Jag tvivlar inte en sekund på att det behövs en bättre plan för IT-undervisning i skolan, och att göra IT till ett eget ämne är en fantastisk början. Kanske är det mer värdefullt för eleverna att lära sig att verkligen använda datorns potential, än att de lär sig vilken kökskniv man ska använda för att hacka paprika eller hur man bäst diskar en gjutjärnspanna. Eller kanske man kan ta lite tid från att klippa och klistra?

IT är ett av de nya ämnen som jag skulle vilja se i skolan, redan från mellanstadiet och uppåt, som en röd tråd genom grundutbildningen.

Sedan borde man lägga in vardagsekonomi på schemat också i de högre klasserna... men det kan vi ta en annan gång.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

13 kommentarer:

Mattias Bjärnemalm sa...

Det låter ju helt klart som att du borde komma på Parley i Uppsala 4-5 april där vi ju kommer att diskutera just hur man kan ta ett informationspolitiskt perspektiv på skolan.

Länkade för övrigt in dig i mitt korta blogginlägg om samma artikel :-)

Elin/Smeg sa...

Jag gillar också förslaget, mest för att när det är som det är nu (allas ansvar är ingens ansvar) så handlar det ofta om elevens egen kunskap och intresse av t ex ordbehandling eller informationssökning.

Även de mest inbitna wow-spelarna har ofta inte en susning om hur man använder word, PowerPoint eller ett enkelt bildbehandlingsprogram. Det händer tyvärr väldigt ofta att man stöter på elever som ska söka efter information utbrister "men det finns ju INGENTING om andra världskriget", för att ta ett exempel...

Eleverna anser också att "vara bra på datorer" är lika med "att spela mycket spel, chatta och kolla på youtube". Nu låter jag lite bitter, men jag var en timme i datasalen med min 8:a i eftermiddags.

Ett annat stort problem är tillgången på datorer. I vår kommun tillämpar vi 5-1 systemet i grundskolan vilket innebär att vi får en dator per fem elever. Hur kul är det på en skala. Det är inte konstigt att man undviker att använda datorer i undervisningen - för det finns oftast inga lediga.

Anonym sa...

"Gå till datasalen och jobba själva" är ju en klassiker...

Ravenna sa...

Mattias, klockrent att lägga det på påsk... inte... ;-P

Jon sa...

Mer IT i skolan är en självklarhet, grundskolan har fortfarande mycket att göra innan de kommer upp i den nivå som behövs i dagens samhälle. Däremot är jag jag är högst tveksam till att göra det till ett separat ämne. Jag ser inte IT som något separat från resten av utbildningen utan som ett verktyg som ska användas (mer) i de övriga ämnena.

Till exempel så borde maskinskrift och tangentbordsfattning ingå i svenskaundervisningen med början någon gång runt årskurs två, ungefär som handskrift och handstil var när jag gick i lågstadiet. Kritisk informationssökning är däremot en självklar del av samhällskunskapen och naturkunskapen på mellanstadiet och framåt, ungefär som jag fick lära mig att söka i ett bibliotek. Att kunna underhålla en CMS baserad hemsida är en lika grundläggande del av svenskaundervisningen som att kunna skriva uppsatser och essäer.

Den enda form av IT jag inte ser som en del av något annat ämne är den del av IT som går ut på att förbättra IT, d.v.s. programmering och liknande. Och vist vore det bra om det var med i den obligatoriska grundskoleutbildningen, men det ser jag i så fall som något jämförbart med ämnet Teknik på högstatiet...

Ravenna sa...

Jon, självfallet har du rätt i att man kan integrera IT i alla möjliga olika ämnen, men hur gör man det utan helhetssyn?

Och varför kan det inte vara ett separat ämne med mycket få egna lektioner? Det kanske också är en lösning, att man har en ren IT-lektion varannan vecka och att sedan resten är integrerat i annan undervisning.

I längden så tror jag att det blir en lika självklar del av undervisningen som bibliotek och pennor, men att det behövs några steg för att komma dit.

manen sa...

om det typ handlar om att kopiera datorkunskapen från gymnasiet och lägga den under ett läsår(eller kanske hela grundskoleperioden?) så är ju ett bra förslag som bör stötas och blötas. Annars ser jag inte precis varför, man kunde lika gärna lösa eventuell dator-illiterati(vad i HVETE är den korrekta formen eg. för det ordet) bland lärare och elever genom att lägga mer resurser från stat/landsting/kommun istället.

Stefan Pålsson sa...

Nej, det handlar inte om att göra IT till ett eget ämne, utan om att anpassa skolan och undervisningen till dagens verklighet.

Jon sa...

Ravennna: Jon, självfallet har du rätt i att man kan integrera IT i alla möjliga olika ämnen, men hur gör man det utan helhetssyn?
Du har helt rätt att en översyn behövs, och att en ordentligt genomförd utredning med uppföljning är en bra idé, men jag tror inte att isolerad IT-undervisning är svaret. Att i en övergångsperiod (tills datorn är lika självklar som, eller till och med ersatt, pennan och biblioteket) instifta en tjänst som "IT-rektor" med ansvar för översynen på varje skola skulle dock antagligen göra mycket mer nytta en en IT-lärare som springer runt mellan ett dussin klasser.

Ravennna: Och varför kan det inte vara ett separat ämne med mycket få egna lektioner? Det kanske också är en lösning, att man har en ren IT-lektion varannan vecka och att sedan resten är integrerat i annan undervisning.
Det är mest bara att jag inte kan se vad man skulle göra på den lektionen som inte skulle göras bättre i respektive ämne, men jag utesluter inte idén så länge det inte går ut över ämnesintegrationen.

Ravennna: I längden så tror jag att det blir en lika självklar del av undervisningen som bibliotek och pennor, men att det behövs några steg för att komma dit.
Jag håller fulständigt med, men jag tror inte det är ett steg på rätt väg att hantera datorn som ett andra klassens hjälpmedel som man sysslar lite med brevid för att det är trendigt. Att vidareutbilda lärare så de kan använda datorn inom sina respektive områden vore imho en mycket bättre lösning.

Taura-Tierno sa...

Jag tror inte heller att man behöver ha ett eget ämne just om IT, utöver t.ex. sådant som programmering och liknande, inte i grund- och gymnasieskolan iaf. Däremot håller jag klart med om att det borde ingå i all undervisning.

Själv gick jag på en gymnasieskola där alla elever "fick" en laptop från skolan, och en av de första kurserna vi läste var typ en grundkurs i datakunskap. Inte grund som i "såhär sätter du igång datorn" dock, utan lite mer typ virusskydd, hur man använde olika officeprogram, lite om datordelar etc. Crash course, liksom. Vilket iofs inte gav mig så mycket, men ja ...

Iaf. Eftersom vi hade laptops så förutsattes det att vi skulle använda Internet och våra datorer i det mesta, men vi fick också mycket information om det. Lärarna var t.ex. stenhårda på källkritik och kunskapssökande, speciellt i början när sådant var nytt för många.

Så borde alla ha det. Kanske inte nödvändigtvis att alla elever får laptops, men det borde vara integrerat på ett sådant sätt att elever arbetar med det mycket. Sedan ska man ju såklart inte skjuta traditionellt bokläsande åt sidan, utan hitta någon bra balans däremellan.

Camilla sa...

Om inte annat kanske det är vår plikt att lära barnen anonymeringstjänster nu när FRA är inkopplat...Just kídding.
Vad jag menade är att det känns lite 1800tal att eleverna fortfarande slipar smörknivar och bygger hus av glasspinnar- man kunde helt enkelt utvidga dagens teknikämne till mer grundläggande It kännedom. Det motsätter inte att It bör vara integrerat i alla ämnen.
Camilla Lindberg

Taura-Tierno sa...

Man skulle ju kunna lära barnen hur man sätter ihop en dator istället för hur man gör en smörkniv eller något sånt. Det borde ju de flesta ha lite mer nytta av senare i livet.

Visserligen är det väl säkert betydligt dyrare ...

Thomas Tvivlaren sa...

Manuell trackback:

Informationspolitiken omfamnar skolan

Stella och Molly

Stella och Molly