tisdag 2 februari 2010

Hur använder vi egentligen polisens resurser?

I samband med razzian mot fildelare så måste jag, likt Mackan Andersson, fråga mig hur vi egentligen prioriterar våra polisresurser i det här landet.

Cykelstölder, misshandelsfall och överfall läggs ner medan vi lägger resurser på att spåra och fånga människor som driver Direct Connect-hubbar för att dela film och musik med sina vänner? Samtidigt har vi stora problem med otrygga områden där några extra patrullerande poliser skulle kunna göra en enorm skillnad för tryggheten.

Ursäkta, men WTF som vi säger på Internet.

Borde inte den allmänna tryggheten i samhället och uppredandet av riktiga brott gå före musikindustrins häxjakt? Jag skulle känna mig tryggare om polisens resurser gick till att reda upp riktiga problem istället för det icke-problem som fildelningen utgör.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

4 kommentarer:

caspianrehbinder sa...

Fast fildelning av så stora mängder upphovsrättsskyddat material är ett ganska grovt brott enligt nuvarande lagstiftning. Jag förstår inte varför folk blir upprörda över polisens agerande i detta fall.

Lagen är dum, förstås, men den ska vi ändra på!

Taura-Tierno sa...

Fildelas det upphovsrättsskyddade filer i kommersiellt syfte och personerna bakom hubbarna tjänar massa pengar på det är det inte konstigt ... men jag antar att de inte har tjänat pengar på det, eftersom det inte står nått om det.

I sådana fall håller jag definitivt med. Lägg ned utredningar av sånt här, och fokusera på brott som faktiskt skadar folk på riktigt. Eller på att förebydda brott med fler patrullerande poliser. Eller nått.

cnab sa...

Var det inte något om att straffvärdet för ett eventuellt brott måste överstiga 2 års fängelse för att polisen och åklagare skulle få agera? Eller är det nya regeler som gäller, t.ex. straffvärde på minst 3 miljarder till upphovsrättsmaffian som gör att åklagare och polis prioriterar dessa äranden så att annan, och förmodligen allvarliga brottslighet ges mindre resurser? Hur ser uppklarningsprocenten ut för lägenhetsinbrott, cykelstölder o.s.v.?

Johan sa...

Jag är tämligen säker på att en markant större andel cykelstölder och lägenhetsinbrott leder till dom än brott mot upphovsrättslagen i form av fildelning, cnab.

Stella och Molly

Stella och Molly