söndag 14 februari 2010

Flattr me

Jag ser med spänning fram mot lanseringen av Flattr, en liten smidig tjänst för mikrobetalningar. Om jag har förstått det rätt så fungerar det så att man sätter upp en överföring om en summa per månad, kanske 20 kronor, och när man surfar runt och hittar en bra sajt med en Flattr-knapp så trycker man få den och skaparen får en del av de 20 kronorna.

Jag ser detta som ett underbart enkelt initiativ som kommer att göra det möjligt att stödja de kreatörer som man tycker om, oavsett om det handlar om bloggare, författare, musiker, fotografer eller filmmakare. Idag använder jag paypal på min författarsajt för att folk som läser min fria e-bok ska kunna lämna lite kärlek, men tänk vad mycket lättare om folk bara kunde trycka på en knapp?

PLiiiiiiiNG! Här har du lite kärlek.

Jag kommer i alla fall att slänga upp Flattr på www.vangrind.se och på den här bloggen så snabbt det bara går. Det är just sådana här initiativ som jag tycker att man ska stödja, och bästa sättet att stödja är genom att delta.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tjugo kronor per månad låter väldigt snålt tycker jag, det blir inte många öre per mottagare om du flattrar flitigt på andras sidor. Vad sägs om tvåhundra kronor per månad plus femtio procent av det du själv får in via Flattr?

Lisa sa...

Sedan beror det också på ens flattr-stil. Att lägga 20 kr och sedan trycka på 100 sajter per månad skulle kännas meningslöst, men å andra sidan skulle 20 kr vara ett passande belopp om man tryckte på en flattr-knapp en gång i veckan.

Ravenna sa...

Anonym, kommer vi upp i belopp som 200 kronor per månad plus en del till så lägger nog hellre detta på att köpa ett par böcker, faktiskt.

Mycket av poängen tycker jag är att man ska kunna ge lite grann, så att det inte blir en ekonomisk belastning. Att få 5 kronor är faktiskt trevligt.

Jag ser ingen poäng i att använda systemet om man bara vill skicka runt pengar i en cirkel och köra något slags nollsummespel där man ger bort det mesta av pengarna man får in.

Magnus sa...

Japp, man sätter helt enkelt in så mycket pengar man vill. Det kan vara 20 kr eller 200 kr. Jag kommer nog försöka satsa på att få in så mycket pengar på min blogg som jag gör av med men det blir nog svårt.

Stella och Molly

Stella och Molly