tisdag 23 februari 2010

Biograf gnäller

En brittisk biograf bojkottar Alice i Underlandet för att Disney släpper filmen på DVD redan efter 12 veckor. Anledningen? Jo, man gnäller om att man behöver mer tid att visa filmen på bio innan DVDn släpps. Helt diffust argumenterar man att "alla vet" att biografer måste ha ett försprång före andra försäljningskanaler. Man har vidare investerat stora pengar i att 3D-anpassa biografen och därför vill man inte att folk ska köpa den på DVD istället för att se på bio.

Min lägenhet är inte 3D-anpassad, era *#"%#" PUCKON!!!!

Om jag går och ser Alice i Underlandet på bio så blir det för att uppleva den i 3D. Det kan jag inte göra hemma, oavsett hur tidigt eller sent DVDn släpps.

Det övergår mitt förstånd varför vissa i filmbranschen har så svårt att förstå att det man går på bio för är att få filmupplevelsen i stort format, bra kvalitet och på så sätt att de senaste effekterna kommer till sin rätt. Plus att det är socialt och roligt att gå på bio.

Ett av Disneys argument för en tidig dvd-release är att man vill minska den illegala nedladdningen av ”Alice i underlandet”.

Men heja Disney! Ni har FÖRSTÅTT principen med att det bästa sättet att få folk att köpa original är att vara ute i god tid, så att de inte hinner tröttna på att vänta och skaffar det på egen hand istället. Synd bara att ni inte har förstått att 12 veckor fortfarande är alldeles för lång tid i Internetvärlden.

Det är synd att biografnissarna inte förstår att en biovisning, en DVD-skiva och en nedladdning är tre helt olika produkter. Fortsätt att 3D-anpassa era biografer, pimpa upp dem, och förstå att det ni konkurrerar med är kvalitetsupplevelsen och inte genom att ha något slags låtsasmonopol på filmerna, där teorin är att folk går på bio bara på grund av brist på alternativ.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

7 kommentarer:

Anonym sa...

Själv går jag sällan på bio för att det är som att få sitt vardagsrum invaderat av idioter. Tyvärr! Upplevelsen i övrigt är oslagbar, men alla dessa människor utan vett... eller så är det bara att dom är Stockholmare? ;)

Nå, varje gång biograferna, även i Sverige, gör idiotiska och publikfientliga uttalanden blir det också lättare att låta bli. Som när de gråter om fildelningen men bara ökar vinsten.

Taura-Tierno sa...

Jag har sett filmer med väldigt sen Sverigepremiär på andra håll först, och sen gått på bio när de kommit till Sverige, för att filmen var bra och jag vill se den med bra kvalitet och bra ljud och hela köret.

Tror inte att det skulle bli någon effekt på bioförsäljningen om man släppte på dvd samtidigt. Är det så att dvd säljer sämre om filmen inte gått på bio först så har jag viss förståelse för att de vill vänta lite med det, och jag kan faktiskt tänka mig att det inte är orimligt att det är så. Men 12 veckor behövs ju knappast för det. Borde väl räcka att vänta med 1 vecka eller nått, om man ska ha nått.

Biograferna skulle säkert gå +-0. En del skulle nog hellre hyra filmen, men en del skulle säkert hyra den billigt någonstans, upptäcka "wow vad häftigt" och kunna tänka sig att betala för att se den på bio.

Ravenna sa...

När jag såg Watchmen och Star Trek hemma så kändes det bittert att de inte gick på bio längre... hade lugnt gått dit och sett dem i så fall!

Leeson sa...

Om de vore riktigt smarta skulle de förstås sälja filmen på DVD vid utgången efter biobesöket. Smida medan filmminnejärnet är varm s.a.s.

Taura-Tierno sa...

Skulle de sälja DVD:n till ett riktigt bra pris skulle det nog kunna gå jättebra, jag skulle säkert falla för det. Fast med bra pris menar jag då inte 149 kr eller nått. Kanske man inte vill lägga ut när man precis betalat 100 kr för att se den på bio. Utan billigare än vad man brukar kunna köpa för sen, som nått extraerbjudande.

Ravenna sa...

Ja, har man betalt för att gå hela familjen (5 pers) på bio för typ 550 kronor så borde man kunna få en DVD av filmen för max en tia...

Caspian Rehbinder sa...

Du skriver precis vad jag tänkte när jag läste detta!

Stella och Molly

Stella och Molly