fredag 12 februari 2010

Är du rädd, Hökmark?

Gunnar Hökmark är verkligen ute och cyklar när han menar att Swift-avtalet (som innebär att USA får gå in och rota i DIN bankinformation om de misstänker dig för att, till exempel, ha köpt en krukväxt i en affär som sköts av en släkting till en misstänkt terrorist) är nödvändigt för att man ska kunna skydda den enskildes integritet mm.

I terrorismens namn, såklart. Och envägs, naturligtvis, vi skulle ju inte få tillgång till amerikanernas information.

Men jag ser det inte som att min integritet är hotad av terrorismen. Inte heller mitt liv - jag bedömer risken att någon skulle få för sig att terrorbomba Linköpings universitet, minera E4an mellan Linköping och Norrköping eller kapa en spårvagn som astronomisk. Jag förstår inte hur det skulle minska min icke-existerande rädsla för terror att släppa in USA i mina banktransaktioner.

Men jag är däremot rädd för giriga idioter med övervakningsmani som tillåts hamstra personlig information om mig i terrorbekämpningens namn. Särskilt amerikanska sådana.

Visst gör terrorister hemska saker runt om i världen. Då och då. Inte särskilt ofta. Och kalla mig gärna naiv, men jag tror inte att vare sig övervakningskameror, FRA-lagar eller öppnad bankinformation är lösningen på problemet.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer:

Stella och Molly

Stella och Molly