lördag 30 januari 2010

Vilket jävla samhälle när...

Imorgon ska jag iväg över dagen och åka sidor. Förra gången var 12 år sedan. Hur som helst, jag kom nyss på mig själv med att fundera över ifall jag behöver ha med mig legitimation. Hallå... jag tänkte just... behöver jag LEG för att ÅKA SKIDOR?

Jag vet inte.

Behöver jag kanske visa leg på bussen för att visa att jag är den som har bokat? Kommer mitt namn att stå på skipasset, behöver jag legitimera mig i backen? Kommer de att vilja kolla leg i samband med att jag hämtar ut skidorna? För att inte tala om att jag kanske behöver visa leg för att få betala för maten.

Det blir nog så att körkortet följer med. För säkerhets skull.

Man vet ju aldrig när någon utbrister "Papieren bitte!"

Jag blir allt mer övertygad om att Piratpartiet behövs för att se till så att det här inte går överstyr... om det inte redan har gjort det. Ska man verkligen behöva ha med sig leg vart man än går i det fria landet Sverige, för att inte få problem i vardagen?

(bilden till höger är snodd härifrån)

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Bra fråga, då de flesta numera använder magnetremsor så kan man ju tycka att legitimering inte behövs. Men då kan ju en sniken vuxen köpa barnpass och åka med långa liften till den svarta backen.

Men du kanske ska till en backe där de fortfarande kör med personliga plastfickor?

/F

Anna Högberg sa...

Jag vet inte F! =(

Jag kan rapportera om hur många gånger jag fick visa leg när jag kommer hem.

Nu ska zombie-anna duscha.

Taura-Tierno sa...

Det är väl så att man inte behöver ha med sig leg generellt, men så länge man ska göra något där ett företag behöver bekräfta ens ålder, så måste man det - annars riskerar man ju att inte få ta del av vad det nu är de erbjuder. Köper man studentkort hos SL så behöver man alltid leg och student-leg, för att visa att man är student. Och det förstår man ju er deras synpunkt.

Samma sak om man ska på bio och ska se en film som har 15-årsgräns - biografen får ju böter om de släpper in folk under 15, så man förstår ju att de vill kunna kräva leg. Eller om man bara ska handla med visa-kortet, så kan man ju behöva leg.

Det är ju rätt mycket man riskerar att bli utan, om man inte har leg. Och från varje (de flesta iaf?) företags perspektiv så är det ju fullt förståeligt.

Stella och Molly

Stella och Molly