söndag 24 januari 2010

Spelbranschens framtid?

Detta var intressant.
– Många i spelbranschen verkar ha förlikat sig med tanken att det inte går att utveckla mediet, säger hyllade indieutvecklaren Erik Svedäng. Vi har en större framtidstro.
Jag får ge en liten applåd såhär på söndagskvällen. Jag har ofta känt att branschens dinosaurier gör samma spel om och om igen. Fast med snyggare grafik. Och visst förför det en stund, men sedan vänjer man sig. Än finns det wow-potential kvar... jag menar... vi är ju inte riktigt framme vid 3D-teknik i hemmet och spel som är så detaljerade att ögat inte kan skilja dem från verkliga livet. à la eXistenZ. Något att se fram emot?

Ja, men bara om det finns innehåll. Explosioner från nya vinklar är bara fascinerande med en gäspning.

Jag kommer absolut att kolla in några rekommenderade indiespel. Vem vet, jag kanske får uppleva något nytt? Efter att jag har gjort mina dailys, såklart. Måste ha mina frost emblems, ffs.

Spelbranschen - var så god att darra.

Jag undrar förresten vad indiebranschen tycker om fildelning? Jag menar, det måste ju vara fullkomligt centralt att man når ut till så många som möjligt utan onödiga hinder om man ska kunna få folk att stänga av sina flashiga spel en stund, och lyssna på nya idéer.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

6 kommentarer:

Lord Metroid sa...

Indieutvecklare avskyr i huvudsak fildelning. Jag forstar inte varfor men mediamaffians hjarntvattning nar langt och manga.

Du kan sjalv ga till tigsource och leta upp nagon av de tradar som handlar om pirater sa far du lasa vad de tycker.

OlofB sa...

Jag vet inte om det direkt brukar klassas som indieutveckling men det finns ju flera små utvecklare som nått succé iom Apples IPhone-plattform. 7 kr spel som går lätt att betala för via sin telefon direkt ger en enorm marknad (världen). Så även små enkla spel med nyare idéer och inte pang-pang går hem. T.ex. tror jag att det var två gbg-killar som utvecklade rulla-kullan-genom-labyrinth på IPhonen - de fick ihop 2 miljoner på det.

Mikrobetalningar FTW! Då får fler indieutvecklare / småskaliga / innovativa idéer chans att klara sig.

OlofB sa...

(just rulla-kullan-genom-labyrinten utnyttjade lutningsstyrning på IPhonen, det är väl det som kan sägas innovativt i detta annars traditionella spel)

Vim sa...

Tja någon som gör ett spel som säger att alla andra är bakåtsträvare och det han och hans likar gör är nytt och coolt är inte direkt nyskapande :).

jens sa...

De allra flesta indieutvecklare tar väl samma ställning som branchens dinosaurier. Dock finns det undantag.
Zeno Clash's utvecklare fann sig i en situation där deras spel spreds via bl.a. TPB. På detta svarade utvecklarna med att de förstår att det finns en vilja att prova innan köp, och bad uppladdaren att lägga till en länk där man kunde köpa fullversionen. Länken kom snabbt upp och så vitt jag förstår gick det väldigt bra för utvecklarna. Jag äger t.o.m. spelet själv.
När det gäller innovation i spel finns det exempel, men det är tyvärr inte många. Demons soul t.ex. gav hela FPS genren en omvändning när de lät död (i spelet) innebära enorma förluster för karaktären. Ett ganska ovanligt, men kul drag, tycker jag.

Visst finns det innovation och en del vänliga inställningar inom branchen, men de är tyvärr alldeles för få. Mycket beror nog på att kunderna vill ha spelen som alla andra spelar, hellre än de spel som är mest framåttänkande.

Tommy sa...

Hejsan! Jag tänkte först stänga ner när jag läst klart, utan att kommentera, men kom att tänka på bambusern på tjejsnack, så nu vill jag lämna lite positiv feedback innan jag stänger ner istället. Jag läste igenom artikeln och det du skrev och tyckte den var bra och att det var bra att du uppmärksammade den. Jag hade missat den annars. Tack så mycket! :)

Stella och Molly

Stella och Molly